Het partnerprogramma van bol.com is voor de meeste affiliates het meest interessante en belangrijke programma om zich bij aan te melden. Dit programma biedt een goede commissie die kan oplopen tot 7%. Je krijgt de commissie over het bedrag inclusief BTW. Een mooi voordeeltje voor jou als affiliatepartner dus! Ik gebruik het partnerprogramma van bol.com voor eigenlijk alle websites binnen ons netwerk. In dit hoofdstuk van de gratis cursus affiliate website maken geef ik een uitgebreide uitleg en review over dit partnerprogramma. Ook lees je over dingen die je wel moet doen en dingen die je vooral niet moet doen (uit eigen ervaring).
Informatie over het partnerprogramma van bol.com
Je moet wel onder een steen hebben geleefd als je nog nooit van bol.com hebt gehoord. Bol.com is een van de grootste online winkels in Nederland en België. Het heeft enorm veel producten in het assortiment zitten. Een deel van zichzelf en een deel van externe verkopers. Denk aan producten in categorieën zoals boeken, elektronica, speelgoed, mode, en meer. Wanneer je deelneemt aan het partnerprogramma van bol.com krijg je een commissie over elke verkoop die via jouw unieke affiliate link wordt gedaan. De commissies kunnen oplopen tot 7%. Je kan de producten promoten op diverse kanalen, zoals blogs, websites of sociale media. Het partnerprogramma van bol.com biedt ook promotiemateriaal, zoals banners, tekstlinks, en productfeeds, om je te helpen bij het promoten van producten
Waarom bol.com als affiliate partner kiezen? De voordelen op een rij
Alle affiliate marketeers die ik spreek doen ergens wel een vorm van promotie voor bol.com. Dit heeft natuurlijk een goede reden. Hieronder bekijk ik de diverse voordelen van dit affiliateprogramma:
- Bekend en betrouwbaar merk: Iedereen kent bol.com en de meeste mensen die op je website komen hebben er ook wel eens wat besteld. Je profiteert dus enorm mee van de naamsbekendheid en betrouwbaarheid die bol.com heeft opgebouwd in de afgelopen jaren.
- Groot assortiment: Eigenlijk valt er voor elke affiliate niche wel een product te vinden om te promoten. Het assortiment van bol.com zelf is al groot, maar is nog groter omdat er ook enorm veel externe verkopers zijn op het platform. Zelfs voor websites in de meest gekke niches valt er wel een leuke invalshoek te verzinnen voor een bol.com promotie.
- Aantrekkelijke commissies: Het partnerprogramma biedt een aantrekkelijke commissies voor de meeste productgroepen. Sinds kort is het commissiemodel van het affiliate programma helemaal vernieuwd. De commissie kan oplopen tot 7% voor sommige productgroepen. Persoonlijk vind ik het wel jammer dat Elektronica, Computer en Videogames in de schaal Brons vallen. Je krijgt hier slechts 2,5% commissie over. De commissie wordt wel op basis van de prijs inclusief BTW gerekend. Een voordeel.
- Eigen programma: Bol.com heeft een geheel eigen programma dat uitstekend werkt. Er is een heel team werkzaam om dit programma te onderhouden. Een eigen programma vind ik een groot voordeel voor zo’n grote aanbieder. Bedrijven die geen eigen programma hebben moeten zich aansluiten bij een affiliatenetwerken, zoals TradeTracker of Awin. Dit kost ook geld, waardoor er minder commissie uitgekeerd kan worden aan affiliates.
- Promotietools: Bol.com biedt een intuïtief en gebruiksvriendelijk partner dashboard met toegang tot promotiemateriaal, zoals banners, tekstlinks en productfeeds. Daarnaast zijn er uitgebreide rapportagemogelijkheden om je prestaties te analyseren en je campagnes te optimaliseren. Ik gebruik vooral de productfeeds en tekstlinks, maar het meest de feeds in combinatie met Content Egg.
- Altijd uitbetaald: Ik heb zojuist mijn archief van facturen even geopend. Mijn eerste uitbetaling bij bol.com was op 03-08-2015. Ik kreeg toen het prachtige bedrag van € 10,34 overgemaakt. Sindsdien heb ik elke maand een uitbetaling gehad. Deze is altijd op tijd gekomen. Iets waar andere programma’s soms wat losser mee zijn. Tegenwoordig is het bedrag wat wij ontvangen op onze rekening een stuk hoger geworden. Sterker nog: we kunnen alleen al van het partnerprogramma van bol.com rondkomen!
- Laag afkeurpercentage: Het afkeurpercentage / retourpercentage van sales liggen in mijn account erg laag. Wellicht omdat ik geen niches promoot met kleding en schoenen (hoog retourpercentage). De meeste sales (meer dan 90%) wordt netjes op tijd goedgekeurd.
- Support: Er is een team aanwezig waar je altijd je vraag aan kan stellen. Ik krijg altijd binnen een paar dagen een passend antwoord via de mail. Hier ben ik erg positief over. Bij sommige andere programma’s heb ik na maanden soms nog geen goed antwoord..
Twee manieren van tracking
Het partnerprogramma van bol.com meet een verkoop op twee manieren:
- Winkelwagen-tracking: Als iemand via jouw site naar bol.com gaat en iets koopt, wordt jouw ‘referrer’ (zie kader hieronder) opgeslagen in hun winkelwagen. Als ze binnen een bepaalde tijd kopen, krijg jij hierdoor een beloning. Dit werkt zelfs als ze een andere computer gebruiken.
- Cookie-tracking: Als er geen referrer in de winkelwagen is, zoekt bol.com naar een cookie op de computer van de koper. Als ze jouw referrer in een cookie vinden, krijg jij alsnog een beloning.
Wat is een ‘referrer’?
Een referrer is te vergelijken met een unieke stempel die jij op iemand drukt als diegene via jouw site naar bol.com gaat. Stel je voor dat jij een winkelcentrum-promotor bent. Jouw taak is om mensen naar een specifieke winkel te leiden. Voor elke persoon die je naar de winkel brengt, krijg je een beloning.
Dus elke keer als je iemand naar de winkel stuurt, geef je ze een speciale sticker (de referrer) die laat zien dat ze door jou zijn gestuurd. Als ze uiteindelijk iets kopen in de winkel, kan de winkel de sticker zien en jou belonen voor het aanbrengen van die klant. De referrer werkt op dezelfde manier, maar dan online. Het houdt bij wie je naar de website (zoals bol.com) hebt gestuurd, zodat je beloond kunt worden voor de verkoop.
Cookieduur bij het bol.com partnerprogramma
De cookieduur is de periode waarin een cookie (een klein tekstbestand) op de computer van een bezoeker wordt opgeslagen. Deze cookie bevat informatie over jouw referrer, zodat als de bezoeker binnen die periode iets koopt, jij nog steeds een beloning kunt krijgen. Als de cookieduur verloopt, wordt de cookie verwijderd en krijg je geen beloning meer voor eventuele aankopen. Bij het partnerprogramma van bol.com is de cookieduur op het moment 5 dagen. Koopt de bezoeker na een klik op jouw website een product of meerdere producten, ontvang jij hier een commissie over.
Commissieschalen en geld verdienen met het partnerprogramma
In de onderstaande afbeelding zie je het commissiemodel van bol.com. Je ziet dat dit is verdeeld in vier productgroepen: platinum, goud, zilver en brons.
Er zijn ook een aantal uitzonderingen van producten en productcategorieën waar een aangepaste commissie of zelfs geen commissie over uitgekeerd wordt. Deze kun je allemaal hier vinden. Op die pagina staan ook een aantal uitzonderingen van soorten websites waarbij een aangepaste commissiestructuur geldt. Bijvoorbeeld cashback websites, stock alert websites en studieverenigingen.
Bron afbeelding: https://affiliate.bol.com/nl/handleiding/commissiemodel-affiliate-programma
Aanmelden bij het programma van bol.com: vanaf wanneer?
Waarschijnlijk wil je met je nieuwe affiliatewebsite ook dit partnerprogramma gaan promoten. Voordat je dit gaat doen, moet je eerst een account aanmaken en jouw website aanmelden. Dit kan nog niet direct na het registreren van een domeinnaam. Je moet eerst aardig wat content op de website hebben staan. Ik schrijf altijd minimaal 9 blogs, maak alle verplichte pagina’s aan en vul minstens 5 pagina’s (bijvoorbeeld landingspages) met tekst. Pas daarna meld ik mijn nieuwe website aan bij bol.com ter keuring. Lees sowieso de algemene voorwaarden van het partnerprogramma goed door.
Tip: Ik heb ooit ergens gelezen dat je minimaal 10 goed gevulde pagina’s (dus blogs en/of pagina’s) moet hebben om goedgekeurd te worden. Dit kan je dus ook proberen!
Stap-voor-stap aanmeldingsproces
Aanmelden voor het partnerprogramma bij bol.com is heel erg simpel. Je volgt de volgende stappen:
- Ga naar de officiële website van het partnerprogramma.
- Druk op de blauwe button met de witte tekst Aanmelden als affiliate
- Bekijk de voorwaarden en klik op Ja, dit is wat voor mij
- Klik op Maak dan eerst een nieuw account aan
- Vul je gegevens in en klik op account aanmaken
- Vul nu het gehele formulier in om je aan te melden als affiliate van bol.com
- Je moet nu minimaal één website invullen waarop je bol.com moet promoten. Deze website moet voldoen aan de voorwaarden en dus o.a. minimaal 10 goed gevulde pagina’s / blogs hebben aan originele en goede content.
- Druk op Maak mijn account aan
- Bol.com gaat nu aan de slag om je media te keuren. Je ontvangt hier binnen 7 dagen bericht van.
Goedgekeurd! Media toevoegen
Als je daarnaast nog meerdere websites toe wilt voegen, kun je dit eenvoudig doen in je goedgekeurde account. Dit doe je op de volgende manier:
- Log in met de gegevens die je hebt ingevoerd bij het aanmaken van jouw account.
- Ga naar het tabblad Account.
- Je ziet hier een overzicht van al je media. Klik op de knop Toevoegen.
- Er verschijnt een pop-up waarin je de naam en URL van de website kan ingeven.
- Druk op Opslaan.
- Wacht totdat de website is goedgekeurd door het team van bol.com. Je krijgt hier een mail over.
Werken met het partnerprogramma van bol.com
Nu alle administratie achter de rug is kan je eindelijk beginnen met het promoten van dit partnerprogramma. Dit doe je door links te plaatsen op je website. Je kan dit op verschillende manieren doen. Hieronder bespreek ik alle opties die je hebt!
Tekstlinks
Om links te kunnen maken moet je eerst de sidebar activeren. Dit doe je in het parnterprogramma via Promotiemateriaal>Product/Tekst links.
Je krijgt dan een mooie widget als je de website van bol.com bezoekt. Hiermee kan je op alle pagina’s van de webwinkel een link laten maken. Een voorbeeld van een tekstlink:
Bekijk mijn favoriete affiliate marketing boeken bij bol.com via deze link.
In de onderstaande afbeelding zie je hoe ik de link heb gemaakt. Je kan overigens naar alle pagina’s linken op de website. Ik heb de bovenstaande link gemaakt naar een zoekresultaat-pagina en niet naar een los product.
Tip: Heb je een nieuwe website toegevoegd aan je bol.com account? Ga dan nogmaals naar de sidebar activatiepagina en druk weer op activeer. De widget wordt dan gereset en de nieuwe website staat er bij!
Productfeed i.c.m. Content Egg (aanrader)
Dit is mijn lievelingsoptie. Ik gebruik al jaren de plugin Content Egg om op een mooie manier producten te weergeven op websites binnen ons netwerk.
Content Egg
Werkt met grote aanbieders zoals bol.com, Amazon, Tradedoubler, Tradetracker, Awin en Daisycon
Prachtige weergave van affiliate producten
Snelle klantenservice
Dit gebruiken wij inmiddels al 6 (!!) jaar op élke affiliatewebsite
Het voordeel is dat dit werkt via de productfeed. De prijzen worden elke dag opgehaald. Zo ziet de bezoeker altijd de beste prijzen voor een product. Content Egg werkt perfect samen met bol.com, zoals je in de onderstaande widget kan zien.
Goed om te weten: Ik heb hierboven voor de list-weergave gekozen. Er zijn echter nog meer dan tien andere weergaves waar je uit kan kiezen!
Banner
Bol biedt in het partnerprogramma ook verschillende soorten banners aan die je kan gebruiken op de website. Ik gebruik deze elementen vaak op mijn websites onderaan een artikel of in de sidebar. Hieronder zie je een voorbeeld.
Widget van bol.com gebruiken
Vind je Content Egg nog wat ingewikkeld? Dan kun je eenvoudig productwidgets van bol.com zelf gebruiken. Deze is opgebouwd in Javascript en kan je op een WordPress website eenvoudig in een Eigen HTML block plakken. Je kan deze widget alleen maken als je op een productpagina zit. Bij de sidebar kan je aangeven wat je allemaal wilt tonen aan je bezoeker. Je hebt de keuze uit:
- Sterren
- Prijs
- Levertijd
- Knop
Een voorbeeld van de code:
<script type="text/javascript">var bol_sitebar_v2={"id":"bol_1682770031783", "baseUrl":"partner.bol.com","productId":"1001004011249096","familyId":"","siteId":"1300270","target":true,"rating":true,"price":true,"deliveryDescription":true,"button":true,"linkName":"Affiliate%20marketing%2C%20Caroline%20Portier","linkSubId":"bol%20review"};</script><script type="text/javascript" src="https://partner.bol.com/promotion/static/js/partnerProductlinkV2.js" id="bol_1682770031783"></script>
Tip: Ik vul altijd het Rapportage kenmerk (Optioneel) in. Deze komt ook weer terug in de rapportages bij kliks en sales. Ik vind dit erg handig om te doen zodat ik later de rapportages goed kan analyseren.
Wat moet je vooral niet doen: leer van mijn fouten
- Billie tonen op je website (de oude mascotte van bol.com die zo nu en dan nog ergens opduikt op de officiële website)
- Pop-up gebruiken, waarbij het niet duidelijk is dat het om een bol.com banner gaat
- Naam van bol.com verkeerd schrijven. Schrijf je bol.com midden in een zin en niet vooraan? Dan schrijf je het zonder een hoofdletter. Aan het begin van de zin natuurlijk wel.
- Niet duidelijk maken dat de link naar bol.com wijst
Mijn ervaring met het partnerprogramma van bol.com: een review
Ik ben sinds 2015 lid van het partnerprogramma van bol.com. De websites die ik voor 2015 heb gemaakt waren niet geschikt voor dit partnerprogramma, omdat deze bijvoorbeeld virtuele valuta voor games promootte. Sinds dag 1 ben ik al fan van het partnerprogramma. De heldere communicatie, snelle klantenservice en uitstekende tools zijn echt een verrijking voor de gekke wereld van affiliate marketing. Waar bij veel andere bedrijven veel sales op een vreemde manier worden afgekeurd, is dit bij bol.com niet het geval.
Ik merk ook dat mijn bezoeker deze webwinkelgigant ook echt vertrouwd. Het programma converteert enorm goed. Als mensen op een affiliate link klikken naar dit programma, gaan zij vrij vaak tot aankoop over. Fijn dat je ook voor alles een vergoeding krijgt wat de bezoeker in zijn winkelmandje stopt. Zo heb ik wel eens een sale gehad van een boekreviewwebsite op bol.com, waarbij er niet alleen een boek werd gekocht, maar ook meteen twee laptops. Hier krijg je dan ook commissie over.
Het programma heeft veel goede tools en de productfeeds werken altijd snel en zonder problemen. De keren dat ik problemen had kwam ik er met de support goed uit. Nadeel is misschien wel de lage commissies voor de productgroep elektronica. Dit merk ik voor sommige websites wel aan de portemonnee. Al heb ik er ook wel begrip voor. Ik vind bol.com écht een van de beste partnerprogramma’s van Nederland. Ik meld dan ook al mijn websites er standaard aan.
Huiswerkopdracht
Bedenk of er bij jouw niche een product aansluit dat bij bol.com wordt verkocht. Zo ja, meld je dan zeker even aan bij dit partnerprogramma!