Cursus affiliate marketing (GRATIS!)

Ben je geïnteresseerd geraakt in affiliate marketing? Dan zit je hier goed! Ik heb een uitgebreide cursus voor je gemaakt over dit onderwerp. Het mooie? Je hoeft er niets voor te betalen. Alle informatie is gewoon voor je beschikbaar. Ik neem je stap-voor-stap mee in hoe ik een affiliate website opricht, er geld mee verdien en wat er allemaal bij komt kijken. Ik gebruik hier meerdere tools voor. Sommige zijn gratis, sommige zijn tegen betaling. Hieronder zie je een inhoudsopgave van alle onderwerpen die aan bod komen. Ik start met hoe je een niche kan vinden en eindig pas als de website helemaal succesvol is. Ondertussen leer je alles wat ik weet over dit onderwerp.

De onderwerpen van de cursus: Een affiliatewebsite oprichten: Stap-voor-stap

Ik ben hard aan het werk om alles stap-voor-stap uit te werken. De onderwerpen worden nog aangepast. Hieronder zie je een kladblok-versie van de cursus. Er zullen zeker nog spelfouten in de tekst staan en de volgorde is niet definitief.

Na elke les volgt er een huiswerkopdracht. Bij onderdelen met daarvoor (kennisbank) zit geen huiswerk.

I – Basis

II – Niche vinden

III – Zoekwoordanalyse en Zoekwoordonderzoek

IV – Domeinnaam vinden en registreren

V – Hosting voor je affiliate website

VI – Het CMS WordPress installeren en gebruiken

VII – WordPress thema gebruiken

VIII – Essentiële plugins en instellingen voor affiliatewebsites

IX – Customizer van WordPress en CSS

X- Content

XI – Affiliatenetwerken

XII – Zoekmachineoptimalisatie (SEO)

  • Inleiding tot zoekmachineoptimalisatie (SEO)
  • On-page SEO optimalisatie: titel- en meta-beschrijvingen, header-tags, interne links
  • Off-page SEO optimalisatie: linkbuilding, social media en online reputatiebeheer
  • Het vinden van de juiste zoekwoorden
  • Content optimalisatie voor zoekmachines
  • Technische aspecten van SEO (Sitemap, robots.txt, laadtijd, mobielvriendelijkheid)
  • Verkrijgen van waardevolle backlinks
  • Analyseren en meten van SEO-resultaten
  • Continu verbeteren van je SEO-strategie
  • Analytics en rapportage: Het meten van de prestaties van de website met behulp van Google Analytics en andere tools.
  • Black hat SEO: wat niet te doen en welke tactieken te vermijden omdat deze tegen de regels van zoekmachines in gaan.
  • Social media en SEO: Het belang van social media signalen, zoals likes, shares en volgers voor SEO.
  • Zoekwoorden ranking tracken in keyword tracker

XIII – Verkeer genereren

  • Verkeer generen naar een website: hoe pak je dat aan?
  • Organisch zoekverkeer
  • Hoe gebruik je social media
  • Inzet van e-mailmarketing
  • Betallen voor verkeer

XIV- Conclusie en verder leren:

  • Overzicht van wat je geleerd hebt
  • Hoe kun je verder leren
  • Hoe blijf je up-to-date met de nieuwste ontwikkelingen

Waarom gratis? Deze vraag heb ik al heel vaak gekregen. Mensen in mijn omgeving vinden het soms zelfs onverstandig dat ik álles prijsgeef. Toch zit er voor mij ook een verdienmodel in. De tools die ik gebruik hebben ook een affiliate-programma. Ik verdien dus een commissie als jij dezelfde tools gaat gebruiken. Jij betaalt hier echt geen cent meer voor als je de tool aanschaft. Het zijn echter wel allemaal tools die ik zelf ook gebruik en die wij binnen ons bedrijf inzetten. Een echte win-win dus! De bovenstaande basiscursus is op het moment gratis toegankelijk voor iedereen. Of dit zo blijft kan ik niet garanderen.

Extra modules

In de hoofdstukken van de gratis cursus affiliate marketing leer je alles over het opzetten van de website. Wil je je nog verder verdiepen en meer uit je nieuwe affiliate website halen? Dan is het verstandig om ook de onderstaande extra modules te bestuderen.

Goed om te weten: Deze modules zijn in de eerste maanden gratis beschikbaar. Daarna zullen enkele modules tegen betaling beschikbaar zijn.

Module 1: Een affiliatewebsite op basis van Woocommerce

  • Waarom Woocommerce voor een affiliatewebsite?
  • De juiste niche kiezen voor een affiliatewebsite op basis van Woocommerce
  • De juiste plugins installeren en configureren
  • Opzetten van de website
  • Instellingen in customize voor de affiliatewebsite op basis van Woocommerce
  • Hoe maak je je eerste product aan op de website?
  • Contentstrategie voor een affiliatewebsite op basis van Woocommerce
  • Producten aanmaken en opvullen van de website
  • Productvergelijker maken: Een vergelijkingswebsite maken
  • Voorbeelden uit eigen portfolio + analyse, tips & tricks

Module 2: Content Egg en Affiliate Egg gebruiken

  • Introductie tot Content Egg en Affiliate Egg: basisprincipes en voordelen
  • Het installeren en configureren van Content Egg en Affiliate Egg in WordPress
  • Het kiezen van de juiste affiliate-programma’s en netwerken voor je website
  • Een affiliatenetwerk toevoegen aan Content Egg (module)
    • bol.com
    • TradeTracker
    • Awin
    • Coolblue
    • Amazon
    • Daisycon
    • Daisycon vergelijkers
  • Affiliate Egg koppelen aan Content Egg
  • Zoeken en toevoegen van producten in Content Egg
  • Verschillende shortcodes die je toe kan voegen aan jouw website (en hoe!)
  • Geavanceerd gebruik van Content Egg: meerdere widgets en groups
  • Het creëren van bestsellers- en aanbevolen productenlijsten met Content Egg
  • Aanpassen van producttemplates en lay-outs in Content Egg en Affiliate Egg

Module 3: Conversie-optimalisatie

  • Introductie tot conversie-optimalisatie: basisprincipes en doelen
  • Het bepalen van conversiedoelen en Key Performance Indicators (KPI’s)
  • Gebruik van webanalytics voor het analyseren van gebruikersgedrag en conversies
  • Opzetten en uitvoeren van A/B-testen en multivariate testen
  • Optimaliseren van landingspagina’s voor hogere conversiepercentages
  • Gebruik van heatmaps en gedragsanalyse om knelpunten in de conversiefunnel te identificeren
  • Personalisatie en segmentatie: afgestemde content en aanbiedingen voor verschillende doelgroepen
  • Verbeteren van de gebruikerservaring (UX) en website-navigatie voor betere conversies
  • Toepassen van psychologische principes en overtuigingstechnieken in website-ontwerp
  • Verhogen van conversies door middel van effectieve call-to-action (CTA) elementen
  • Conversie-optimalisatie voor mobiele apparaten en responsive webdesign
  • Optimaliseren van de snelheid en prestaties van je website voor conversie
  • Opbouwen van vertrouwen en geloofwaardigheid met sociale bewijzen en testimonials
  • Verminderen van winkelwagenverlating en het verbeteren van de checkout-ervaring
  • Mmeten en evalueren van conversie-optimalisatie resultaten en strategieën

Module 4: Monetisatie

  • Introductie tot website-monetisatie: basisprincipes en strategieën
  • Affiliate marketing: werken met affiliate-programma’s en netwerken
  • Gesponsorde content en partnerschappen: samenwerkingen met merken en bedrijven
  • Contextuele en display-advertenties: Google AdSense en andere advertentienetwerken
  • Inkomsten genereren met e-commerce: dropshipping, print-on-demand en eigen producten
  • Het maken en verkopen van digitale producten: e-books, cursussen en lidmaatschappen
  • Donaties en crowdfunding: gebruik van platforms zoals Patreon en Ko-fi
  • E-mailmarketing en nieuwsbrief-monetisatie: gesponsorde e-mails en premium content
  • Het gebruik van native advertising en content recommendations
  • Freemium en paywall-strategieën voor content-websites
  • Website-monetisatie en zoekmachineoptimalisatie (SEO): het vinden van de juiste balans
  • Prestatiemeting en inkomstenoptimalisatie: analyse van inkomstenbronnen en -strategieën
  • Juridische en fiscale overwegingen bij het monetiseren van een website
  • Ethiek en transparantie in website-monetisatie
  • Trends en toekomstige ontwikkelingen in website-monetisatie

Module 5: Content Marketing

  • Wat is content marketing en hoe werkt het
  • Hoe past content marketing bij affiliate marketing
  • Een content marketing strategie ontwikkelen
  • Gebruik maken van bloggen, video’s, social media, infographics om verkeer te genereren
  • Content optimaliseren voor de zoekmachines (SEO)
  • Content promoten via social media en e-mailmarketing
  • Hoe maak je gebruik van content door gebruikers gecreëerd (UGC)
  • Resultaten van content marketing meten en analuseren
  • Het optimaliseren en verbeteren van de strategie over lange termijn

Module 6: Artificial intelligence AI

  • Wat is AI: Een overzicht van de verschillende soorten AI en hun toepassingen in affiliate marketing.
  • Content schrijven met behulp van AI
  • AI teksten herkennen
  • AI en affiliate marketing websites: uitdagingen, gevaren en kansen
  • Geavanceerde tekstgeneratie met AI-gestuurde tools zoals GPT-modellen
  • AI content optimalisatie en SEO-strategieën

Module 7: Afbeeldingen maken met behulp van AI en Midjourney

  • De kracht van AI-kunst: Verken de mogelijkheden
  • Discord instellen om te starten met Midjourney AI
  • Midjourney AI: Een introductie tot AI-beeldcreatie
  • Een Midjourney-abonnement kiezen: Vind de juiste pasvorm
  • Fundamenten van Midjourney AI: Navigeren en je eerste kunstwerk genereren
  • Stijl- en compositietechnieken met Midjourney AI: Gebruik van tekst- en experimentele prompts
  • Geavanceerde functies van Midjourney AI: Essentiële parameters, emojis en zaadjes
  • Tekstintegratie in Midjourney AI-kunstwerken
  • Je Midjourney AI-kunst verkopen: Regels, ethiek, auteursrechten en verkoopstrategieën
  • Midjourney AI-bonusfuncties: V5-algoritme, Remix-functie, Tile-functie en Niji-modus
  • Het creëren van geavanceerde Midjourney AI-kunstwerken
  • ChatGPT trainen om afbeeldingen te genereren met Midjourney AI

Module 8: Teksten genereren met ChatGPT

Module 9: Analytics & Search console voor gevorderden

  • Geavanceerde segmentatie en doelgroepen in Google Analytics
  • Aangepaste rapporten en dashboards in Google Analytics
  • Gebeurtenis- en conversietracking in Google Analytics
  • Attributiemodellen en kanaaltoewijzing
  • Integratie van Google Ads en Google Analytics
  • Geavanceerde Google Analytics-filters en -instellingen
  • Cross-domain en subdomein tracking in Google Analytics
  • Gedragsanalyse en trechtervisualisaties
  • Optimalisatie van landingspagina’s op basis van Analytics-gegevens
  • Google Tag Manager integratie en geavanceerde tracking
  • Google Search Console: geavanceerde zoekopdrachtanalyse
  • Prestatierapport en click-through-rate (CTR) optimalisatie in Search Console
  • Indexdekking en crawlstatistieken in Google Search Console
  • Sitemap en URL-inspectie: snellere indexatie van inhoud
  • Mobiele bruikbaarheid en snelheidsrapporten in Search Console
  • Structured data en schema markup voor betere zoekresultaten
  • Internationale targeting en hreflang-tags in Search Console
  • Beveiligings- en handmatige actierapporten in Search Console
  • Geavanceerde SEO-technieken en -strategieën op basis van Search Console-data
  • Sitemaps aanmelden voor gevorderden

Overig / interessant

  1. Zoekintentie: waarom bezoekt iemand jouw website?
  2. Onze 5 favoriete affiliate-netwerken (en ervaring!)
  3. Maken plugins een WordPress website traag?
  4. Hoe maak je gebruik van hun productfeeds en banners
  5. Wanneer begin je met geld verdienen met de affiliatewebsite?

Wij schrijven onze teksten en reviews als onafhankelijke partij. Daarbij maken we soms gebruik van affiliate links. Meer hierover lees je in ons advertentiebeleid.