Je hebt al een aantal pagina’s gevuld met tekst, categorieën aangemaakt en een goede productreview geschreven. Waarschijnlijk heb je ook de categoriepagina’s helemaal gevuld met tekst. Nu is het tijd om na te gaan denken over het inrichten van je website. Wat voor content ga je schrijven? Hoe wissel je goed af tussen informatieve content en content die de bezoeker moet overhalen om iets aan te kopen. Ook is het handig om te bekijken waar je Call To Action (CTA) gaat plaatsen in een artikel of pagina en op welke manier je dit in gaat zetten. In dit artikel geef ik een uitleg en tips over contentstrategie, blogtypes en CTA’s.
Een contentstrategie ontwikkelen
Ik maak voor mijn websites altijd een uitgebreide contentplanning. In deze planning staat het antwoord op de volgende vragen:
- Hoeveel content moet ik publiceren per periode? (bijvoorbeeld week of maand)
- Wat voor artikelen moet ik nog schrijven?
- Welke pagina’s moet ik aanvullen en opvullen?
- Wat voor dingen moet ik nog doen voor de website? (to-do-lijst)
- Welke oude teksten moet ik nakijken?
- Wat voor soort content moet ik nog schrijven?
Hoe vaak een artikel publiceren?
Zowel de bezoeker als de zoekmachine vinden het fijn als er regelmatig nieuwe content verschijnt op een website. Mijn websites staan altijd boordevol met content en krijgen meerdere keren per maand een nieuw artikel of pagina. Frisse content zie ik als een van de belangrijkste punten waar je met jouw website een verschil in kan maken. Ook als je een bedrijfspagina hebt, is een wekelijks, tweewekelijks of maandelijks artikel dé manier om jouw kennis te laten zien over een onderwerp. Het belangrijkste doel is dat jij een autoriteit wordt binnen een bepaalde niche.
Ik heb onze websites onderverdeeld in prio 1, prio 2 en prio 3. De website die ik het meest belangrijk vind of die echt veel content nodig hebben, staan in prio 1. Dit zijn websites in competitieve niches, die veel opleveren of waar ik zelf extra aandacht aan wil besteden. Deze websites krijgen meerdere keren per week een nieuwe tekst. Prio 2 krijgt elke week één tekst, prio 3 krijgt elke twee weken een tekst. Bepaal voor jezelf hoe belangrijk jij jouw nieuwe website vindt! Mijn GPS-website valt voor mij onder prio 2. Deze krijgt wekelijks één nieuwe tekst.
Wat voor artikelen schrijf je voor een affiliate website?
Ik deel de artikelen van mijn affiliatewebsites (heel grofweg) in twee categorieën in: Informatieve content en conversiegerichte content. En misschien als derde categorie een mix van deze doelen.
Informatieve content
Dit is content om de bezoeker te informeren en te helpen. Je geeft hier echt nuttige informatie over het product, dienst of je niche. Je laat hier goed zien dat jij enorm veel verstand hebt van de niche. Je verhoogt de autoriteit van je website op deze manier. De zoekintentie van dit soort artikelen is voornamelijk informatief. Voorbeelden van content die binnen mijn nieuwe niche zou kunnen passen als informatieve content zijn:
- Hoe werkt GPS-technologie en wat zijn de basisprincipes van een GPS tracker?
- Een introductie tot geocaching: ontdek de wereld met je GPS tracker
- GPS tracker versus smartphone: wat zijn de belangrijkste verschillen?
- De geschiedenis van GPS en de evolutie van GPS trackers door de jaren heen
- Batterijduur van GPS trackers: tips om de levensduur van je apparaat te verlengen
Conversiegerichte content
Uiteindelijk wil je dat jouw bezoeker op een conversiegericht artikel uitkomt op je website. Dit is een artikel dat gericht is om de bezoeker te laten klikken op een link. Je schrijft deze artikelen met de zoekintentie commercieel en transactionele in het achterhoofd. Voorbeelden van dit soort artikelen zijn:
- De top 3 GPS trackers voor hardlopers: vergelijk en kies het beste model
- Exclusieve kortingscode: bespaar 20% op de Garmin GPSMAP 66i
- 5 meest betrouwbare GPS trackers voor kinderen: de beste kind GPS tracker 2023
- Beste GPS trackers voor in de koffer: raak je koffer nooit meer kwijt!
- De ultieme GPS tracker sale: de beste deals en aanbiedingen van dit moment!
Goed om te weten: Veel beginnende affiliate marketeers zie ik dezelfde fout maken: alleen maar conversiegerichte content plaatsen. Zij laten dan geen autoriteit blijken en hebben alleen als doel om verkopen genereren. Dit werkt helaas averechts. De bezoeker en de zoekmachines hebben dit al snel door. Wees niet bang om teksten te typen waar geen affiliate-link in staat!
Oude teksten nakijken
Ik neem in mijn contentplanning en/of to-do lijst ook altijd op wanneer ik een oudere tekst nakijk. Sommige teksten probeer ik vaker na te kijken, bijvoorbeeld van belangrijke conversiegerichte content (koopgidsen, top 3-lijsten, categoriepagina’s, landingspagina’s). Het is soms ook prima om geen nieuwe tekst te plaatsen, maar juist een oudere tekst te wijzigen en nieuwe content toe te voegen aan deze tekst. Dit wordt door de zoekmachine ook gezien als het toevoegen van frisse content.
Zoekwoordonderzoek voor een contentplanning
Voordat je zelf gaat beginnen aan de contentplanning is het essentieel om goed zoekwoordonderzoek te doen. Je wilt natuurlijk wel weten hoeveel zoekvolume er zit op bepaalde zoektermen. Straks besteed je 4 uur aan een artikel, terwijl er maandelijks maar 5 mensen naar zoeken. Je wilt liever schrijven over onderwerpen waar honderden mensen naar zoeken! Lees de gids met stappenplan zoekwoordonderzoek en maak een gratis account aan bij Mangools.
Mangools
Zoekwoordenonderzoek
Rank tracking
SERP analyse
Backlink analyse
SEO metrics bekijken
Een voorbeeld van een contentplanning
Voor kleinere affiliatewebsites maak ik altijd een vrij snelle contentplanning. Deze staat bij mij in een tabblad van een online Google Spreadsheet. Op deze manier kan ik al mijn ideeën en werkzaamheden voor de website goed in een overzicht bekijken. Ik vul deze contentplanningen regelmatig aan. Hieronder zie je een voorbeeld van een contentplanning voor mijn nieuwe project over GPS Trackers, waar ik uitgebreid zoekwoordenonderzoek voor heb gedaan.
Week | Blogpost titel | Content type | Pagina | To Do | Oude Teksten Nakijken | Extra Notities |
1 | De 5 beste GPStrackers van 2023 | Conversie | – | Onderzoek naar producten | – | |
2 | Hoe kies je de juiste GPStracker? | Informatief | Wandel GPS | – | – | Pagina aanmaken |
3 | Garmin GPSMAP 66i Review | Conversie | Personen GPS | Aanschaffen/testen | – | Pagina aanmaken |
4 | GPStrackers voor wandelaars | Informatief | Huisdieren GPS | – | – | Pagina aanmaken |
5 | Spot X Review | Conversie | – | Aanschaffen/testen | – | – |
6 | De voordelen van GPStrackers | Informatief | – | – | – | – |
7 | Garmin inReach Mini Review | Conversie | – | Aanschaffen/testen | – | – |
8 | GPStrackers voor fietsers | Informatief | Fiets GPS | – | De 5 beste GPStrackers van 2023 | Pagina aanmaken |
9 | ZOLEO Satellite Communicator Review | Conversie | Ouder GPS | Aanschaffen/testen | Hoe kies je de juiste GPStracker? | Pagina aanmaken |
10 | GPStrackers voor kinderen | Informatief | Kinder GPS | – | – | Pagina aanmaken |
11 | Beste GPStrackers voor huisdieren | Conversie | – | Onderzoek naar producten | – | – |
12 | Hoe werkt een GPStracker? | Informatief | – | – | – | – |
13 | Tile Pro Tracker Review | Conversie | – | Aanschaffen/testen | – | – |
14 | GPStrackers voor ouderen | Informatief | – | – | Garmin GPSMAP 66i Review | – |
15 | Garmin eTrex 22x Review | Conversie | – | Aanschaffen/testen | GPStrackers voor wandelaars | – |
16 | GPStracker accessoires | Informatief | Accessoires GPS | – | – | Pagina aanmaken |
17 | Apple AirTag Review | Conversie | – | Aanschaffen/testen | Spot X Review | – |
18 | Hoe beveilig je je GPStracker? | Informatief | – | – | De voordelen van GPStrackers | – |
19 | Garmin Montana 700 Review | Conversie | – | Aanschaffen/testen | Garmin inReach Mini Review | – |
To-do lijst overige werkzaamheden
- Lettertype van de website evalueren en aanpassen indien nodig
- Tractive GPS mailen voor mogelijke samenwerking
- Afbeeldingen verkleinen en optimaliseren voor snellere laadtijden
- Website snelheid testen na afbeeldingenoptimalisatie
- Bug uit productpagina halen van de bovenste button
- Nieuwsbrief opzetten en inschrijfformulier toevoegen aan website (Mailchimp?)
Goed om te weten: Een contentplanning is niet een vast iets. Het is voor mij meer een leidraad, die ik wel zoveel mogelijk probeer te volgen. Ik pas deze planning erg vaak aan met nieuwe inzichten en taken, ook in de lopende week.
Wat zijn CTA’s en waarom zijn ze belangrijk?
CTA is een afkorting voor “Call To Action”. Binnen de wereld van affiliate marketing is dit een enorm belangrijk element. Dit is een element, meestal een knop of tekstlink, op een website of in een e-mail. Het hoofddoel van een CTA is om de bezoeker aan te sporen om een bepaalde actie te ondernemen. Voor een affiliate website is dit eigenlijk altijd: een klik die leidt naar een website van een webwinkel waar de bezoeker een product of dienst kan kopen. Er zijn drie soorten CTA’s die ik veel gebruik op een affiliatewebsite. Dit zijn:
Tekstlink
Een tekstlink kun je goed verwerken in een tekst. Veel mensen denken dat dit geen goede manier is om door te verwijzen naar producten, omdat de link niet goed opvalt. Ik ben het hier niet mee eens. De link valt weliswaar minder op, maar converteert wel goed. De bezoeker die er op klikt heeft de tekst immers gelezen en besloten om op de link te klikken op basis van de context. Deze klik zet ik het vaakst om in een verkoop. In het onderstaande voorbeeld link ik het woordje hier naar de website van bol.com via het partnerprogramma.
Bekijk hier alle boeken over affiliate marketing die ik aanraad!
Banner
Een banner is een grafisch element op een website. Deze kom je veel tegen in de header, sidebar en aan het einde van de content op een website. Het afbeeldingsformaat is afhankelijk van de plek waar je deze vorm van CTA wilt plaatsen. In sommige gevallen kan een banner ook interactief zijn.
Interactieve banner voorbeeld
Je kan hier een zoekwoord in plaatsen en daar meteen het zoekvolume van bekijken. Vervolgens kan je een gratis account aanmaken waarmee je 10 dagen lang alle functies kan uitproberen.
Een statische banner voorbeeld
De meeste banners zijn echter niet interactief. Dit zijn gewoon losse afbeeldingen. Hieronder zie je een voorbeeld van een dergelijke banner, die linkt naar de homepage van bol.com. In de link zit een affiliate-id die verwijst naar mijn website. Koop je iets via deze link, ontvang ik er een kleine commissie over.
Knop
Als ik met mensen praat over CTA-elementen op een website, gaat het al snel over het knopelement. Knoppen zijn een belangrijk onderdeel van een website. Een voorbeeld van een CTA in een knop zie je hieronder. Je kan dit op veel manieren inzetten. Ik gebruik hier bijvoorbeeld de plugin Content Egg voor. Hiermee maak ik prijsvergelijkers waar één of meerdere knoppen in aanwezig zijn. Hieronder zie je een voorbeeld van Content Egg en diverse knop-CTA’s.
Huiswerkopdracht
Maak voor je nieuwe project een goede contentplanning. In deze planning beschrijf je ten minste 10 blogtitels. Ga voor nu uit van een 50/50 verhouding tussen informatieve en conversiegerichte content. Bepaal voor jezelf hoeveel blogs je per week, twee weken of maand wil schrijven voor dit nieuwe project. Waarschijnlijk zul je op het begin wel meer doen voor je website. Dit is natuurlijk niet erg! Vul de contentplanning gaandeweg aan met nieuwe ideeën en content.