Zoekwoordanalyse van het keyword Wandelschoenen

Keyword onderzoek

Dit artikel is onderdeel van deze gratis cursus affiliate marketing, waar je stap voor stap leert hoe je een affiliatewebsite maakt.

Als eerste ga ik onderzoeken of een website over mijn hobby wandelen een kans van slagen heeft. Wandelen / hiken zelf vind ik een te groot onderwerp en niet echt geschikt om mee te starten als beginnende affiliate. Ik heb het daarom iets kleiner gemaakt en ga kijken naar wandelschoenen. Het grootste deel van het onderzoek vind plaats in Mangools. Hier heb je – als het goed is – in het vorige artikel een 10 dagen trial voor genomen. Dit pak ik als volgt aan:

Stap 1: Ga naar de website

Ga naar Mangools.com, log in en ga naar Keyword research. Dit zie je op de onderstaande afbeelding. Zoals je ziet hebben wij 500 keyword lookups per dag in ons abonnement zitten.

Onze favoriete SEO-tool
Mangools SEO

Mangools

Zoekwoordenonderzoek

Rank tracking

SERP analyse

Backlink analyse

SEO metrics bekijken

Stap 2: Vul de juiste gegevens in

 Zoekwoord invullen en zoekvolume bekijken. Het is hier erg belangrijk dat je de locatie op Netherlands zet en de taal op Dutch. Je wilt namelijk de informatie weten van het Nederlandse publiek (tenzij je een website in het Engels op gaat zetten). Vul bij Keyword het zoekwoord in waar je naar op zoek bent. In dit geval zoek ik naar wandelschoenen. Druk op Find Keywords.

Stap 3: Zoekvolume raadplegen

Je krijgt nu aan de linkerkant (op desktop, op mobiel is dit het eerste vak), het zoekwoord, eventuele verwante zoekwoorden, de trend, zoekvolume en Keyword Difficulty te zien. Allemaal zeer belangrijke gegevens. Zo weet ik nu dat er op “wandelschoenen” 22.900 keer per maand wordt gezocht en dat het nog wel mogelijk is om op te ranken in de top 10, máár dat het wel wat lastiger gaat worden. De Keyword Difficulty is immers niet meer groen. Aan de rechterkant zie je de huidige SERP, waar op dit zoekwoord voornamelijk grote winkels zoals Bever, Decathlon, Zwerfkei, ANWB en bol.com staan. Tevens allemaal winkels die je als affiliate kan promoten 😉.

Stap 4: Trend analyseren

Aan de rechterkant zie je een grafiek met maandelijks zoekvolume en trends. Je ziet dat wandelschoenen eigenlijk het gehele jaar in trek zijn, met af en toe een kleine piek. Ook zie je goed dat het een redelijke evergreen niche is, een niche die niet echt afhankelijk is van trends en waar je over 10 jaar nog steeds aan kan verdienen. Dit is bijvoorbeeld niet zo bij een fidget spinner, die slechts een half jaar populair was. Voor het zoekwoord wandelschoenen is dit dus een positief iets.

Trendanalyse affiliate marketing
De grafiek met maandelijkse zoekopdrachten toont de historische zoekvolumes van maand tot maand. De trendgrafiek geeft de relatieve populariteit weer (Google Trends)

Stap 5: Autocomplete keyword

(optioneel) Bovenaan zie je ook de optie om op autocomplete te drukken. Mangools gaat nu direct aan de slag om jouw zoekwoord aan te vullen en daarbij het zoekvolume op te zoeken. In het geval van wandelschoenen is het niet heel interessant, want dan gaat Mangools vooral keywords zoals “Wandelschoenen dames” en “Wandelschoenen heren” geven. Deze staan ook al in het overzicht met gerelateerde keywords. In sommige gevallen kan wel handig zijn om naar Autocomplete te kijken ter inspiratie.

Stap 6: Beoordelen of het een goed keyword is

Om te beoordelen of het een goed keyword is om mee aan de slag te gaan, beoordeel ik de gegevens op zeven punten. Een soort checklist dus:

Ik ben soms wel iets losser met het zoekvolume als de Keyword Difficulty erg laag is (<10). Dan zou ik ook een zoekvolume van 2500+ zeker overwegen.

In het geval van het zoekwoord Wandelschoenen zie ik dat punt 3 en punt 7 niet passen. Ik zie echter wel verderop in de lijst met Related Keywords het zoekwoord “bergschoenen” staan met een zoekvolume van 4200 en Keyword Difficulty van 23. Dit zou wellicht wel interessant kunnen zijn. Toch houd ik het dichter bij mijn passie en wijs ik wandelschoenen voor nu even af en ga ik kijken of een oplossing op een probleem dat ik eerder heb geformuleerd wel door mijn strenge checklist komt.

Huiswerkopdracht

Maak van een van de zoekwoorden uit de huiswerkopdracht van de les Een niche vinden een uitgebreide zoekwoordanalyse, zoals hierboven. Vul op het einde de checklist in. Voldoet deze niche aan alle voorwaarden? Zo ja: dan kan je een stap verder met deze niche en kan je gaan kijken of deze niche ook financieel aantrekkelijk is in een volgende les.

(optioneel) Je kan ook voor de zekerheid de 7 vragen uit het hoofdstuk Zoekwoordanalyse er bij pakken en beantwoorden voor het keyword.

Check het zoekvolume van je zoekwoord hieronder:

Foto van auteur

Edwin

Edwin is sinds 2012 volop bezig met websites ontwikkelen en affiliate marketing. Op MijnOnlineInkomen.nl deelt hij al zijn ervaring.

Wij schrijven onze teksten en reviews als onafhankelijke partij. Daarbij maken we soms gebruik van affiliate links. Meer hierover lees je in ons advertentiebeleid.