Zoekwoordanalyse maken: Wat is het en hoe doe je het? (VOORBEELD)

Zoekwoordanalyse

Dit artikel is onderdeel van deze gratis cursus affiliate marketing, waar je stap voor stap leert hoe je een affiliatewebsite maakt.

Om te onderzoeken of een onderwerp geschikt is om er een website over te maken, doe ik aan zoekwoordenonderzoek. Dit wordt ook wel zoekwoordanalyse genoemd. Ook gebruik ik dit als ik een artikel ga schrijven voor een bestaande website. Eigenlijk valt of staat het succes van een (nieuwe) website met het doen van een goede zoekwoordanalyse. Zonder een gedegen analyse kan je geen goede keuze maken of een onderwerp wel geschikt is om over te schrijven of om er een website over te maken. In dit artikel leg ik uit hoe je een keyword analyseert en geef ik een kort stappenplan. In de twee artikelen die hierna volgen lees je over twee voorbeelden van zoekvolumeonderzoek die ik zelf heb gemaakt voordat ik aan de slag ben gegaan met een nieuwe affiliate website.

Zoekwoordanalyse en zoekwoordonderzoek

Als het goed is heb je nu al meerdere niches opgeschreven met bijbehorende producten. Zo niet, doe dat alsnog met de uitleg in dit artikel. Je wil nu gaan onderzoeken of deze onderwerpen goed genoeg zijn om er een website over te gaan maken.

Een zoekwoordanalyse is een proces waarbij je gaat onderzoeken welke zoekwoorden en zoektermen gebruiken om naar jouw gekozen onderwerp te zoeken. Het doel van een zoekwoordanalyse is om de juiste zoekwoorden te vinden en het zoekvolume te vinden. Daarnaast bekijk je ook de concurrentie, de aangesloten affiliatepartners en de zoektrends.

Vooraf: Waar ben ik naar op zoek?

In dit geval ga ik een analyse maken voor een nieuwe affiliate-website. Dit artikel is namelijk onderdeel van de cursus affiliate marketing. Hoewel je zoekwoordanalyse ook gebruikt bij het maken van advertenties in Google Adwords, het schrijven van content van de website en een online concurrentieanalyse, laat ik dat voor dit hoofdstuk achterwege. De belangrijkste dingen die ik wil weten voor een nieuwe affiliate website zijn:

  1. Op wat voor zoekwoorden wordt er gezocht binnen de niche?
  2. Welke onderwerpen en doelgroep vallen onder deze niche?
  3. Hoeveel zoekvolume zit er op deze zoekwoorden (maandelijks aantal searches in Google per maand in Nederland)?
  4. Is het een trend of een evergreen niche?
  5. Is er veel (goede) concurrentie op deze zoekwoorden?
  6. Sluiten er affiliate-partners aan bij deze zoekwoorden
  7. (Snel bekeken) is het een financieel aantrekkelijk product

Goed om te weten: In de volgende hoofdstukken zie je twee uitgewerkte voorbeelden van een zoekwoordanalyse voor de nieuwe affiliate-website uit de cursus. Hieronder bekijk ik een ander algemener voorbeeld.

Op wat voor zoekwoorden wordt er gezocht binnen de niche?

Als voorbeeld voor dit onderzoek neem ik het zoekwoord “luiers”. Vooraf kan ik al bedenken dat er veel wordt gezocht op dit woord. Ik gebruik hiervoor de tools van Mangools. Een bedrijf dat meerdere SEO-tools in één pakket aanbiedt. Voor ons bedrijf gebruiken wij deze tool dagelijks. Je kan een gratis 10-dagen trial account aanmaken om deze tool ook te proberen. Dit is eventueel ook lang genoeg om de eerste zoekanalyse te maken.

Onze favoriete SEO-tool
Mangools SEO

Mangools

Zoekwoordenonderzoek

Rank tracking

SERP analyse

Backlink analyse

SEO metrics bekijken

In de onderstaande afbeelding zie je het resultaat van het zoekwoord “luier”.

zoekwoordenonderzoek & zoekwoordanalyse

Er wordt inderdaad veel op gezocht. Daarnaast – als je sorteert op “search” (zoekvolume – zie je ook andere zoekwoorden naar boven komen, zoals:

  • Luier tassen
  • Pampers aanbieding
  • Luier aanbiedingen
  • Kruidvat luiers
  • Luieremmer
  • Zwemluiers
  • Wasbare luisers
  • Hydrofiele luiers

Ik zie wel meteen dat op veel resultaten het zoekvolume wel hoog is, maar dat er ook een pittige concurrentie is. Dit is je o.a. aan de Keyword Difficulty en de lijst met bekende websites onder SERP Overview van de eerste pagina van Google.

Welke onderwerpen en doelgroep vallen onder deze niche?

Hierbij gebruik ik Google, Mangools en mijn eigen verstand. Bij dit onderwerp vind ik passen:

  • Luiers
  • Babyproducten
  • Zwangere vrouwen
  • Pasgeboren kinderen
  • Kwaliteit luiers
  • Merken luiers
  • Jonge gezinnen

Is het een trend of een evergreen niche?

Een “evergreen niche” is een marktsegment waarvan de vraag naar producten of diensten consistent blijft, ongeacht de economische omstandigheden of veranderende trends. Dit betekent dat deze niches niet afhankelijk zijn van tijdelijke modeverschijnselen of veranderende behoeften en blijvend relevant blijven voor consumenten. Een voorbeeld van een evergreen niche is de gezondheids- en wellnessmarkt, omdat mensen altijd op zoek zullen blijven naar manieren om hun gezondheid en welzijn te verbeteren. Andere voorbeelden zijn de markt voor persoonlijke verzorging, huis en tuin en financiële diensten.

De vraag naar luiers is bestaand, dus ik schaar dit wel onder een evergreen niche. Een luier wordt ook vaak gekocht en wordt niet zoals een televisie maar eens in de zoveel jaren gekocht.

Is er veel (goede) concurrentie op deze zoekwoorden?

Ja. In Mangools zie je bij SERP Overview een aantal grote websites staan op dit gebied. Met sommige websites wil ik niet graag de concurrentie aangaan. De Keyword Difficulty geeft ook veel informatie over de sterkte van de concurrentie. Op de eerste pagina in de zoekmachine (daar waar jij ook wil komen met je nieuwe website) zie je veel grote webwinkels staan. Op de tweede en derde pagina komen er ook veel affiliate-concurrentie om de hoek kijken.

Sluiten er affiliate-partners aan bij deze zoekwoorden

Bij dit zoekwoord zijn er talloze affiliate-partners die zouden passen. Immers verkopen de meeste grote webwinkels wel luiers. Denk aan bol.com en Amazon.nl. Daarnaast zijn er ook veel winkels die babykleding en babyproducten verkopen die een affiliateprogramma hebben. Qua partners zit het met dit zoekwoord zeker goed.

Tip: Wil je weten of een merk of winkel een affiliateprogramma heeft? Zoek dan in Google op [naam winkel]  affiliate of [naam winkel] partnerprogramma].

Is het een financieel aantrekkelijk product?

Luiers hebben een redelijke orderwaarde en een hoog volume. Als je op meerdere keywords hoog scoort, schat ik in dat het een aantrekkelijk zoekwoord is.

Ik doe bij het basisonderzoek zoekwoordanalyse voor een nieuwe affiliate-website altijd een korte financiële check. De uitgebreide check doe ik pas in een later stadium. Je hebt – grofweg – twee soorten producten in de affiliate-wereld qua verdiensten: producten waar je veel van verkoopt, maar waar de orderwaarde laag / commissie laag van is (volume) en producten waar je minder van verkoopt, maar waar de orderwaarde heel hoog is (orderwaarde). Als je een affiliate bent van luxe cruises, zal je er minder van verkopen dan als affiliate van een originele peper & zoutstellen. Onder welke categorie valt jouw keyword / product?

Huiswerkopdracht

Maak van één van de keywords die je hebt bedacht een korte analyse (hoeft zeker niet zo uitgebreid te zijn als ik het heb gedaan). Beantwoord snel de volgende vragen over één van jouw bedachte keywords

  1. Op wat voor zoekwoorden wordt er gezocht binnen de niche?
  2. Welke onderwerpen en doelgroep vallen onder deze niche?
  3. Hoeveel zoekvolume zit er op deze zoekwoorden (maandelijks aantal searches in Google per maand in Nederland)?
  4. Is het een trend of een evergreen niche?
  5. Is er veel (goede) concurrentie op deze zoekwoorden?
  6. Sluiten er affiliate-partners aan bij deze zoekwoorden
  7. (Snel bekeken) is het een financieel aantrekkelijk product

De volgende lessen ga je verder aan de slag met dit zoekwoord en gaan we bekijken of het een goed idee is om hier mee verder te gaan. De antwoorden op de bovenstaande vragen kunnen je er eventueel bij verder helpen.

Check het zoekvolume van je zoekwoord hieronder:


Wij schrijven onze teksten en reviews als onafhankelijke partij. Daarbij maken we soms gebruik van affiliate links. Meer hierover lees je in ons advertentiebeleid.