In het vorige onderdeel heb ik gekeken naar niches die dichtbij je staan. Dit zijn onderwerpen die vallen onder hobby’s, passies en/of problemen die je in het dagelijks leven tegenkomt. Je kan dan echt een website maken over iets waar je verstand van hebt of waar je zelf meer over wilt weten. Op deze manier wordt je echt een online autoriteit op dit vlak. Dit zie je dan ook terug in de bezoekersaantallen en verdiensten. Je kan er echter ook voor kiezen om dit over te slaan en meteen te gaan voor het geld. Hoewel ik dit niet aanraden voor de mensen die beginnen met affiliate marketing (je zoekt het onderwerp het liefst zo dicht mogelijk bij jezelf), begrijp ik de drijfveer wel. In dit artikel bekijk ik de niches die veel geld op leveren, met daarbij de voordelen en nadelen.
Een lijst met niches met hoge commissies
De volgende niches, diensten en producten zijn erg geschikt als je puur naar de hoogte van commissies kijkt:
- Financieel: verzekeringen, creditcards, cryptocurrency
- Gezondheid: afvallen, supplementen
- Intiem: dating, speeltjes voor volwassenen
- Software: VPN, antivirus
- Technologie: Beveiligingscamera’s en systemen, hosting
- Reizen en vakantie: lange reizen
- Abonnementen: maaltijdboxen, abonnementen op lease-spullen (zie Grover)
- Huis: stroom, zonnepanelen
Tip: Het zou natuurlijk ook goed kunnen dat een passie of hobby binnen een high ticket niche valt; een niche waar je veel geld mee kan verdienen per order. Maak dan zeker een goede zoekwoordanalyse voordat je de domeinnaam registreren gaat.
De nadelen van deze niches
- Concurrentie: Zoals je waarschijnlijk al wel verwacht is dit het grootste nadeel. Dat er veel op een bepaald zoekwoord wordt gezocht, betekend ook vaak dat er veel concurrentie is. Je zal niet zo snel hoog in de zoekmachine komen op het zoekwoord “hypotheek berekenen” of “Huisdier verzekeren”. Je hebt enerzijds te maken met andere affiliates die hier mooie commissies mee willen verdienen. Anderzijds zijn er de bedrijven zelf die het eindproduct aanbieden. Zij strijden ook mee om een mooie plek in de zoekmachine
- Hoge kosten: Om hoog te ranken op een niche met hoge commissies, moet je ook veel aan promotie, SEO en linkbuilding doen. Dit is niet gratis. Hoe moeilijker het zoekwoord, des te hoger de kosten worden.
- Tijd: Hoog ranken op een populair zoekwoord gaat heel veel tijd kosten, ook als je wel direct veel geld investeert in promotie. De gevestigde orde ga je er niet zomaar mee verslaan.
Kun je ranken op een moeilijke niche?
Dat betekent overigens niet dat je alle moeilijkere, maar wel erg lucratieve, niches moet vermijden. Je kan er nog steeds op ranken. Je moet alleen goed gaan uitzoeken waar je op wilt ranken in de zoekmachine. Ranken op het keyword “Hypotheek berekenen” raad ik af. Hier ga je het echt niet winnen van de gevestigde orde. Past dit onderwerp wel bij je en kan je er veel over schrijven? Dan kun je de niche ook kleiner maken.
Let op: Het onderstaande voorbeeld dient echt puur als (slecht) voorbeeld van een winstgevende niche kleiner maken qua zoekvolume. De hypotheekniche is zelf verder niet heel interessant meer voor affiliates. Dit heeft o.a. te maken met AFM vergunningen en advies geven.
Mangools
Zoekwoordenonderzoek
Rank tracking
SERP analyse
Backlink analyse
SEO metrics bekijken
Een voorbeeld van een affiliate niche kleiner maken
Zoals je op de onderstaande afbeelding ziet wordt er 220.000 keer per maand gezocht op “Hypotheek berekenen”, maar is de Keyword Difficulty (KD) 62. Dit betekent dat je op dit zoekwoord het niet gaat winnen.
Als je in Mangools – Keyword Checker verder scrolt en zoekt, kom je al snel keywords tegen met een lagere KD, zoals ZZP Hypotheek berekenen. Het zoekvolume is hier natuurlijk minder groot op, maar nog wel aanwezig. Er zit ook zoekvolume op “Hypotheek berekenen ZZP” en “Hypotheek berekenen ondernemer”.
Huiswerkopdracht
Bedenk voor jezelf 5 niches die veel geld op kunnen leveren op het gebied van commissies. Dit kunnen niches zijn die ik al eerder heb genoemd, maar ook niches die je zelf verzint. Denk ook eens aan producten op bijvoorbeeld bol.com die een enorm hoge orderwaarde hebben. Zoek de Keyword Difficulty op van deze zoekwoorden in Mangools. Bepaal of het makkelijk is om op zoekwoorden rond deze niche te ranken in de zoekmachine of dat dit heel veel tijd kost. Zet daarna achter elk van de 5 niches hoe je dit onderwerp kleiner kan maken (zie alinea “Kun je ranken op een moeilijke niche”.