De verschillende metrics die een domein kan hebben

Metrics van een domeinnaam PA DA TF CF DR

Dit artikel is onderdeel van deze gratis cursus affiliate marketing, waar je stap voor stap leert hoe je een affiliatewebsite maakt.

Er zijn meerdere bedrijven die proberen te achterhalen hoe Google en andere zoekmachines websites beoordelen. Een plekje hoger of lager in de zoekmachine kan namelijk een wereld van verschil maken qua inkomsten en bezoekersaantallen. Bekende bedrijven zijn Moz, Ahrefs en Alexa. Hoewel niemand álle metrics weet waar Google een website op rankt, proberen deze bedrijven toch een indicatie te geven. Zij geven een cijfer aan een website, pagina of domeinnaam. Een website wordt beoordeelt op meerdere punten. Uit elk punt komt een cijfer. Dit wordt ook wel de metrics van een domeinnaam genoemd in de wereld van SEO. Een belangrijk gegeven, ook in de wereld van affiliate marketing. In dit artikel bekijken we de diverse metrics, zoals DA, PA, CF, TF, Majestic en Alexa rank.

De verschillende metrics die een domein kan hebben

Onze favoriete SEO-tool
Mangools SEO

Mangools

Zoekwoordenonderzoek

Rank tracking

SERP analyse

Backlink analyse

SEO metrics bekijken

Domain Authority (DA)

Domain Authority is een cijfer tussen 1 en 100 die de algehele kwaliteit van een domein (bijvoorbeeld https://mijnonlineinkomen.nl/) weergeeft. Het wordt berekend op basis van verschillende factoren, zoals de kwaliteit en hoeveelheid inkomende links, de leeftijd van het domein en de gebruikerservaring. Een hogere DA betekent een betere kans om hoog te ranken in zoekmachineresultaten voor specifieke zoektermen.

Page Authority (PA)

Page Authority is soortgelijk aan DA, maar richt zich specifiek op de autoriteit van individuele webpagina’s binnen een domein (bijvoorbeeld https://mijnonlineinkomen.nl/cursus-affiliate-marketing-gratis) . Dit cijfer tussen 1 en 100 berekent de waarschijnlijkheid dat een specifieke webpagina hoog zal ranken in zoekmachineresultaten. Net als bij DA wordt PA berekend op basis van verschillende factoren, zoals de kwaliteit en hoeveelheid inkomende links (ook wel backlinks genoemd), de leeftijd van de pagina en de gebruikerservaring.

Trust Flow (TF)

Trust Flow is een metric ontwikkeld door Majestic en is een maatstaf voor het vertrouwen dat een website geniet. Het gebruikt een linkprofielanalyse om de kwaliteit van links naar een bepaalde website te bepalen. Hoe hoger de Trust Flow, hoe betrouwbaarder en gezaghebbender de website wordt beschouwd.

Citation Flow (CF)

Citation Flow is een vergelijkbare metric ontwikkeld door Majestic die het aantal verwijzingen (citations) naar een website meet. Dit omvat zowel verwijzingen vanuit externe websites als interne verwijzingen binnen dezelfde website. Hoe hoger de Citation Flow, hoe groter het bereik van de website en hoe bekender deze is.

Domain Rating (DR)

Domain Rating is een metric ontwikkeld door Ahrefs en is een algemene beoordeling van de kwaliteit en gezag van een website. Het maakt gebruik van een aantal factoren, waaronder het aantal en de kwaliteit van links naar de website, om de Domain Rating te bepalen. Hoe hoger de Domain Rating, hoe groter het gezag en de autoriteit van de website.

Wist je dat: Sommige adverteerders bepalen de waarde van de website (als in: hoeveel geld ze willen uitgeven voor reclame op jouw website) aan de hand van DR, anderen weer aan de hand van DA en PA. Soms wat verwarrend, want deze metrics kunnen onderling verschillen.

Alexa Rank

Alexa Rank is een metric die de populariteit van een website wereldwijd weergeeft. Het is gebaseerd op het aantal bezoekers en het gebruik van de website. Een lagere Alexa Rank betekent een hogere populariteit.

Leeftijd van een domein

De leeftijd van een domein is de tijd sinds het eerste gebruik van het domein. Oudere domeinen worden vaak gezien als meer betrouwbaar en gezaghebbend dan jongere domeinen, en kunnen daarom een hoger cijfer hebben en beter presteren in zoekmachineresultaten. Er zijn echter onderzoeken die dit statement ondersteunen, maar ook onderzoeken die dit tegenspreken. Ik merk sowieso dat een website die al jaren bestaat, en die je zelf netjes onderhoud, het altijd beter doet.

Inkomende links

Inkomende links, ook wel backlinks genoemd, zijn links van andere websites naar uw website. Hoe meer inkomende links uw website heeft van gezaghebbende en relevante websites, hoe beter uw website waarschijnlijk zal presteren in zoekmachineresultaten. Deze links kun je zelf maken, maar nog beter: je maakt content waar mensen vrijwillig naar toe willen linken.

Huiswerkopdracht

De termen in dit hoofdstuk ga je nog héél vaak tegenkomen. Onder andere wanneer je SEO gaat doen voor je website, backlinks gaat kopen en met adverteerders omgaat. De huiswerkopdracht van dit hoofdstuk is dan ook: raak 100% vertrouwd met de termen DA, PA, TF, CF, backlinks en DR.

Check het zoekvolume van je zoekwoord hieronder:

Foto van auteur

Edwin

Edwin is sinds 2012 volop bezig met websites ontwikkelen en affiliate marketing. Op MijnOnlineInkomen.nl deelt hij al zijn ervaring.

Wij schrijven onze teksten en reviews als onafhankelijke partij. Daarbij maken we soms gebruik van affiliate links. Meer hierover lees je in ons advertentiebeleid.