Brainstorm met ideeën voor content: hoe pak je dat aan?

Brainstormen voor een nieuwe website

Dit artikel is onderdeel van deze gratis cursus affiliate marketing, waar je stap voor stap leert hoe je een affiliatewebsite maakt.

Je hebt in een vorig hoofdstuk een goede websitestructuur gekozen. Ik heb dit ook gedaan voor mijn nieuwe project over GPS trackers. Voordat ik ga beginnen met lukraak content schrijven, begin ik eerst met een brainstorm. Als ik van tevoren goed bedenk wat voor content ik moet maken, voor welke doelgroep en hoe ik dit op ga bouwen, merk ik echt dat de website beter wordt. In dit hoofdstuk ga ik de brainstorm uitwerken voor mijn nieuwe website. Ik neem je stap voor stap mee. Aan het einde heb ik een mooie lijst met content waar ik direct mee aan de slag kan gaan.

Wat is een brainstorm voor nieuwe content?

Brainstormen is het snel opdoen over nieuwe ideeën over een onderwerp. In het geval van een nieuwe website, ga je bedenken waar je over wilt gaan schrijven en hoe je dit vorm wilt gaan geven op je website. Je kan in je eentje brainstormen, of met anderen erbij. Ik raad zelf voor een nieuwe affiliatewebsite aan om dit in eerste instantie alleen te doen. Op een later moment in de brainstormsessie kan je anderen er bij aansluiten, om te kijken of zij nog een leuke invalshoek hebben. De ideeën uit de brainstorm werk je uit als lijst of mindmap. Ik probeer er altijd een mooie to-do lijst van te maken.

Brainstormtechnieken

Je hebt enorm veel soorten technieken om te brainstormen. Ik ben zelf fan van mindmapping en keyword onderzoek. Hieronder zie je een aantal technieken die je kan gebruiken om te brainstormen over de content van je website. Als voorbeeld gebruik ik een brainstorm voor een website over plantaardige voeding.

Brainstorm website

Mindmapping

Bij mindmapping begin je met een centraal idee en schrijf je eromheen alles op wat in je opkomt. Het kan van alles zijn, zoals woorden, plaatjes, symbolen, kleuren of getallen. Hierdoor krijg je een visueel overzicht van je gedachten en ideeën. Je kan zo makkelijk nieuwe ideeën bedenken. In de mindmap kan je deze goed ordenen. Er zijn verschillende soorten mindmaps die je kan maken. Je kan zelfs tegenwoordig met hulp van kunstmatige intelligentie in een handomdraai een mindmap maken. Hieronder zie je een voorbeeld van een simpele mindmap over het onderwerp plantaardige voeding

Mindmap voorbeeld

Het onderwerp is natuurlijk nog veel groter. Dus je kan er nog enorm veel bij bedenken. Ook onder de sub-onderwerpen vallen weer sub-sub-onderwerpen. Je kan de mindmap later nog veel meer uitbreiden!

Zes denkhoeden van Edward de Bono

Een interessante benadering voor de brainstorm. De zes denkhoeden staan elk voor een andere manier van denken. Het is de bedoeling dat je elke hoed op zet en vanuit deze denkwijze ideeën gaat verzinnen. Dit doe ik vaak nadat ik mindmapping, rolestorming en keywordonderzoek heb gedaan voor een nieuwe affiliate website.

De verschillende soorten hoeden

DenkhoedBetekenisVragen
Witte hoedObjectief en feitelijk denken.Wat zijn de feiten? Wat weten we?
Rode hoedEmotioneel en intuïtief denken. Wat voelen we? Welke emoties spelen een rol?
Zwarte hoedKritisch en negatief denken.Wat zijn de risico’s? Wat zijn de beperkingen?
Gele hoedPositief en optimistisch denken.Wat zijn de voordelen? Wat zijn de mogelijkheden?
Groene hoedCreatief en vernieuwend denken.Welke nieuwe ideeën kunnen we bedenken?
Blauwe hoedGeorganiseerd en controle denken.Hoe kunnen we onze gedachten structureren? Wat is de volgende stap?

 Een voorbeeld met plantaardige voeding

Ik heb de tabel ingevuld met een website over plantaardige voeding in gedachten.

DenkhoedIdeeën
Witte hoedGezondheidsvoordelen van een plantaardig dieet, wetenschappelijke studies over de impact van plantaardige voeding op het milieu, populaire plantaardige voedingsmiddelen en hun voedingswaarde, statistieken over de groeiende populariteit van veganisme en vegetarisme.
Rode hoedPersoonlijke verhalen van mensen die overgestapt zijn op een plantaardig dieet, emotionele reacties op dierenleed en milieuproblematiek, ervaringen met het koken en eten van plantaardige gerechten.
Zwarte hoedBeperkingen van een plantaardig dieet, de uitdagingen van het vinden van betaalbare en voedzame plantaardige producten, weerstand tegen verandering bij het publiek, mogelijke negatieve gezondheidseffecten van een eenzijdig plantaardig dieet.
Gele hoedMogelijkheden om de wereld te verbeteren door te kiezen voor plantaardige voeding, manieren om de diversiteit van plantaardige gerechten te promoten, innovatieve producten die het gemakkelijker maken om over te stappen op een plantaardig dieet, mogelijkheden om samen te werken met bedrijven die plantaardige voeding aanbieden.
Groene hoedCreatieve manieren om plantaardige voeding te promoten, alternatieve bronnen van plantaardige eiwitten, nieuwe recepten en kookmethoden voor plantaardige gerechten, het ontwikkelen van educatieve inhoud over plantaardige voeding.
Blauwe hoedHet opzetten van een overzichtelijke en gebruiksvriendelijke website, het bepalen van de doelgroep en de belangrijkste boodschappen, het maken van een concreet plan van aanpak voor de website en marketing, het vaststellen van meetbare doelen en evaluatiecriteria.

Rolestorming

Dit is een van mijn favoriete methodes om brainstorming te doen voor een nieuwe website of nieuw onderwerp. Ik doe het eigenlijk niet altijd meteen, maar ik zet het wel eens in als ik even geen inspiratie meer heb voor nieuwe artikelen op een website. Bij sommige websites heb ik het wel vanaf de start al ingezet. Rolestorming motiveert mij om echt vanuit diverse invalshoeken een probleem of onderwerp te bekijken. Rolestorming is een zeer creatieve brainstormtechniek. Deelnemers nemen allemaal een andere identiteit aan. Door je in een andere rol te verplaatsen, kom je tot nieuwe inzichten waar je normaal niet op gekomen zou zijn. Dit werkt het beste met meerdere mensen, maar je kan het ook alleen doen.

Een voorbeeld van rolestorming

Voor het voorbeeld van de plantaardige voeding website, zou een rolestorming sessie er als volgt uit kunnen zien:

Deelnemers aan de rolestorm kiezen of krijgen een rol toegewezen. Voorbeelden kunnen zijn:

  • Een doorgewinterde veganist
  • Een beginnende veganist
  • Een vleeseter die overweegt om plantaardig te gaan eten
  • Een sporter op zoek naar eiwitrijke plantaardige voeding
  • Een ouder die plantaardige maaltijden voor het gezin wil bereiden
  • Een restauranteigenaar die een veganistisch menu wil samenstellen

Iedereen neemt de tijd om zich te verdiepen in zijn of haar rol. Doe je dit alleen? Dan begin je bij de eerste rol, werk je het hele schema af en herhaal je dit voor elke rol opnieuw. Deelnemers gaan vervolgens ideeën opschrijven op basis van hun rol. Hoe zal iemand in de rol reageren op het onderwerp?

De uitwerking

Ik heb me verplaatst in deze rollen en ben op het volgende uitgekomen:

  • Doorgewinterde veganist: Een artikel over geavanceerde plantaardige kooktechnieken en recepten met exotische ingrediënten.
  • Beginnende veganist: Een gids met tips voor het maken van een soepele overgang naar een plantaardig dieet en het vinden van vervangers voor dierlijke producten.
  • Vleeseter die overweegt om plantaardig te gaan eten: Artikel over de milieueffecten van vleesproductie en de gezondheidsvoordelen van plantaardige voeding.
  • Sporter op zoek naar eiwitrijke plantaardige voeding: Lijst met eiwitrijke veganistische recepten en supplementen voor sporters.
  • Ouder die plantaardige maaltijden voor het gezin wil bereiden: Verzameling gezinsvriendelijke veganistische recepten en tips voor het introduceren van plantaardige voeding bij kinderen.
  • Restauranteigenaar die een veganistisch menu wil samenstellen: Uitgebreid artikel voor het creëren van een aantrekkelijk en gevarieerd veganistisch menu met populaire plantaardige ingrediënten en gerechten.

Een brainstorm over mijn nieuwe affiliatewebsite over GPS trackers

Iedereen heeft een eigen manier van brainstormen. Ik maak graag een combinatie van de bovenstaande vormen, maar maak daarbij heel veel gebruik van keywordonderzoek. Toch helpt het om ook de iets zweverige vormen van brainstorm ook aan te pakken. Ik kom dan soms op ideeën die ik nooit had verzonnen bij keywordonderzoek. Tegenwoordig maak ik ook gebruik van ChatGPT voor het maken een mindmap en onderzoek. Hieronder zie je mijn voorlopige brainstorm voor de nieuwe website.

Keywordonderzoek als brainstorm

Ik gebruik al járen de tools van Mangools. Ook voor de brainstorm voor mijn nieuwe websites gebruik ik meerdere tools. Ik vind het fijn om de brainstorm ook op feiten, zoals gemiddeld zoekvolume, te baseren. Ook voor bestaande websites doe ik research in deze tool. Voor GPS-trackers gebruik ik o.a. de Keyword research tool.

Onze favoriete SEO-tool
Mangools SEO

Mangools

Zoekwoordenonderzoek

Rank tracking

SERP analyse

Backlink analyse

SEO metrics bekijken

Ik vul hier GPS tracker in als zoekwoord, zoekmachine Nederland en taal Dutch. Ik ga elk tabblad af (Related keywords, Autocomplete, Questions) en bekijk het zoekvolume. Hier schrijf ik ook een aantal dingen van op die ik zeker uit wil gaan werken op de website. Hieronder zie je een voorbeeld van het tabblad questions. Enorm waardevol om te weten waar de bezoeker echt naar zoekt!

Mangools tool brainstorm voorbeeld

Producten en categorieën

Voor een affiliatewebsite zoals over GPS apparaten ga ik veel gebruik maken van productreviews. Eerder heb ik al de productcategorieën bedacht in het hoofdstuk over website structuur. Deze categorieën neem ik natuurlijk ook mee in mijn brainstorm. Het bepalen van de website structuur valt dus eigenlijk al onder brainstorm. In een volgend hoofdstuk ga ik echt de producten bekijken die onder de categorieën vallen. Voor nu laat ik het bij de categorieën die ik eerder heb gevonden.

  • Bezittingen
    • Koffer
    • Sleutel
  • Huisdier
    • Kat
    • Hond
  • Personen
    • Kinderen
    • Ouderen
  • Voertuig
    • Auto
    • Boot
    • Camper
    • Caravan
    • Fiets
    • Motor
    • Scooter

Goed om te weten: Ik zou dit natuurlijk ook in een mooie mindmap kunnen zetten!

Blogartikelen

Ik wil daarnaast een hoop informatieartikelen gaan schrijven. Een goed gevulde blog is zowel interessant voor de bezoeker als zoekmachine. In een blog kun je ook goed interne links maken naar productreviews en andere relevante pagina’s op je website. In mijn brainstorm komen de volgende onderwerpen naar voren:

  • Meerdere keuzehulp artikelen maken. Hulp bij het kopen van een GPS tracker per categorie (bijv. keuzehulp GPS tracker kat)
  • Verschillende soorten GPS tracker
  • Waar let je op als je een tracker koopt?
  • Hoe werkt het met software updates?
  • Hoe sterk is het signaal.

Huiswerkopdracht

Ga brainstormen over het onderwerp dat je hebt gekozen. Probeer diverse invalshoeken te vinden. Vraag je af wat mensen op je website moeten gaan vinden en hoe je dit om kan zetten in artikelen of reviews. Maak in ieder geval een mindmap met daarin diverse sub-onderwerpen die gerelateerd zijn aan jouw categorie. Maak gebruik van Mangools (probeer 10 dagen helemaal gratis) om zoekwoordonderzoek te doen over je onderwerp. Bekijk ook het zoekvolume per sub-onderwerp in Mangools. In het geval van mijn website zou ik dan bijvoorbeeld kunnen zoeken naar onderwerpen gerelateerd aan GPS tracker huisdier.

Check het zoekvolume van je zoekwoord hieronder:


Wij schrijven onze teksten en reviews als onafhankelijke partij. Daarbij maken we soms gebruik van affiliate links. Meer hierover lees je in ons advertentiebeleid.