Hoe kies je de juiste website-structuur? Uitleg + voorbeelden

Website structuur maken

Dit artikel is onderdeel van deze gratis cursus affiliate marketing, waar je stap voor stap leert hoe je een affiliatewebsite maakt.

De website staat nu eindelijk! Nu is het tijd voor het leukste gedeelte: het maken van content. Het is verstandig om hier eerst even goed over na te denken. Voor een affiliatwebsite heb je namelijk meerdere opties. In dit artikel beschrijf ik stap voor de twee opties waar ik zelf erg veel positieve ervaringen mee heb.

Vooraf: Aan het begin van de cursus heb je de algemene instellingen van WordPress ingesteld. Heb je dat niet gedaan? Doe dat alsnog. Met name de juiste instelling bij permalinks is enorm belangrijk (stap 10 in dit stappenplan)

Wat is een websitestructuur?

Een websitestructuur verwijst naar de manier waarop de pagina’s en content van een website georganiseerd en met elkaar verbonden zijn. Het is een essentieel aspect van webdesign en heeft invloed op zowel de gebruikerservaring als de vindbaarheid van een website in zoekmachines (SEO).

Een goede websitestructuur zorgt ervoor dat bezoekers gemakkelijk kunnen navigeren en snel de informatie kunnen vinden waarnaar ze op zoek zijn. Het helpt ook zoekmachines om de content op de site beter te begrijpen en de relevantie van de pagina’s te bepalen voor specifieke zoekopdrachten.

Een voorbeeld van een websitestructuur

In het onderstaande voorbeeld zie je een websitestructuur van een bedrijf dat diensten aanbiedt.

Homepage
|-- Over ons
|   |-- Missie en visie
|   |-- Team
|   `-- Geschiedenis
|
|-- Diensten
|   |-- Dienst 1
|   |   |-- Subdienst 1.1
|   |   `-- Subdienst 1.2
|   |
|   |-- Dienst 2
|   `-- Dienst 3
|
|-- Producten
|   |-- Productcategorie A
|   |   |-- Product A1
|   |   `-- Product A2
|   |
|   `-- Productcategorie B
|       |-- Product B1
|       `-- Product B2
|
|-- Blog
|   |-- Blogpost 1
|   |-- Blogpost 2
|   `-- Blogpost 3
|
`-- Contact
    |-- Locatie
    `-- Contactformulier

Een voorbeeld van een affiliatewebsite

In de onderstaande code zie je een voorbeeld van een website die op basis van affiliatecommissies werkt.

Homepage
|-- Productcategorie A
|   |-- Product A1
|   |   |-- Review Product A1
|   |   `-- Koopgids Product A1
|   |
|   |-- Product A2
|   |   |-- Review Product A2
|   |   `-- Koopgids Product A2
|   |
|   `-- Top 5 Producten in categorie A
|
|-- Productcategorie B
|   |-- Product B1
|   |   |-- Review Product B1
|   |   `-- Koopgids Product B1
|   |
|   |-- Product B2
|   |   |-- Review Product B2
|   |   `-- Koopgids Product B2
|   |
|   `-- Top 5 Producten in categorie B
|
|-- Blog
|   |-- Blogpost 1 (Tips & tricks, nieuws, trends)
|   |-- Blogpost 2
|   `-- Blogpost 3
|
|-- Over ons
|   |-- Wie zijn wij
|   |-- Hoe we onze producten beoordelen

Wist je dat: Dit wordt ook wel een hiërarchische websitestructuur genoemd.

Menubalk items bepalen

De menubalk is de belangrijkste navigatie van de website. Dit is ook het menu dat op een mobiele website prominent aanwezig is. Bezoekers weten dit menu ook als beste te vinden op een website. Ook is dit menu voor de zoekmachine erg belangrijk. Je geeft door een item in de menubalk te plaatsen aan de zoekmachine door dat dit belangrijke pagina’s zijn. Deze worden dan (meestal) beter opgenomen in de zoekmachine. De structuur die je bepaald komt ook weer terug in de sitemap

Wat moet er sowieso in een menu staan?

Ik gebruik altijd de volgende twee vaste elementen in een menu op alle websites:

  • Home: Je wilt de bezoeker altijd de mogelijkheid geven om terug te gaan naar de homepagina op je website. Home staat er dus altijd in.
  • Blog: Deze pagina noem ik af en toe ook Nieuws of Laatste artikelen. Meestal gewoon Blog. Een overzicht van al je geschreven artikelen. Handig voor de bezoeker en handig voor de zoekmachine.  
  • (soms) contact: Tegenwoordig zet ik de contactpagina vaak in het footermenu. Vroeger (en soms nog) stond dit bij mij in de primaire balk. Maak zelf de afweging waar je dit wilt hebben staan.  

Tip: Kijk eens rond bij andere websites die jij goed vind. Wat staat er bij deze websites in het menu?

Stap 1: Keyword onderzoek bij Mangools

Eerder heb je al keyword onderzoek gedaan via Mangools voor het idee van je website. Zo heb je het zoekvolume nagekeken en de keyword difficulty. Nu gaan we kijken naar termen die met je onderwerp te maken hebben waar veel op wordt gezocht. Maak een (gratis) account aan bij Mangools als je deze nog niet hebt.

Onze favoriete SEO-tool
Mangools SEO

Mangools

Zoekwoordenonderzoek

Rank tracking

SERP analyse

Backlink analyse

SEO metrics bekijken

Stap 2: Zoekvolume kijken

Ik ga op zoek naar GPS trackers in de keyword tool van Mangools. Belangrijk is dat ik de taal én Google.nl als doel instel.

Menustructuur bepalen

Stap 3: Sorteren op zoekvolume

In de kolom zoekvolume kan je op de pijltjes klikken om te sorteren. Ik sorteer hier op zoekvolume van hoog naar laag. Daar komen meteen al een aantal mooie termen met zoekvolume uitrollen.

Termen met zoekvolume

Ik maak een lijst en zet daar bij:

  • GPS tracker fiets
  • GPS tracker auto
  • Tracker koffer
  • Tracker horloge
  • GPS tracker personen
  • Beste GPS tracker

Stap 4: Autocomplete

Bovenin druk ik op Autocomplete. Mangools gaat nu op zoek naar zoektermen waar GPS tracker voor staat met daarachter nog een aanvulling. Ik zie daar nog een aantal nieuwe termen tussen staan die misschien ook wel leuk kunnen zijn voor in het menu.

Autocomplete termen

Ik voeg deze toe aan mijn lijst:

  • GPS tracker kat
  • GPS tracker kind
  • GPS tracker hond
  • GPS tracker scooter
  • GPS tracker dementie
  • GPS tracker boot
  • GPS tracker camper
  • GPS tracker caravan

Stap 5: Menu bepalen

Ik ga nu het menu bepalen. Ik heb besloten om dit te doen in de vorm van pagina’s, waarbij de blogs die ik type automatisch onder deze categorie verschijnen. Het menu gaat worden:

Homepage
|-- Blog
|
|-- Bezittingen
|   |-- Koffer
|   `-- Sleutel
|
|-- Huisdier
|   |-- Kat
|   `-- Hond
|
|-- Personen
|   |-- Kinderen
|   `-- Ouderen
|
`-- Voertuig
    |-- Auto
    |-- Boot
    |-- Camper
    |-- Caravan
    |-- Fiets
    |-- Motor
    `-- Scooter

Naar mijn mening vat dit menu goed samen waar de website om draait. De bezoeker kan eenvoudig een keuze maken naar de soort tracker die ze nodig hebben. De zoekmachine kan goed zien welke pagina’s ik belangrijk vindt. Later ga ik wellicht nog een top5, koopgidsen en andere pagina’s/berichten toevoegen aan het menu. Dit bepaal ik echter later.

Categorieën kiezen en aanmaken

Op de GPS tracker website ga ik het iets anders aanpakken dan dat jij in deze basiscursus gaat leren. Ik ga daar pagina’s maken en Woocommerce inzetten. Jij gaat het in de vorm van categorieën doen. Maak voor je eigen menu per pagina (behalve de vaste pagina’s, zoals home, blog en contact) een categorie aan. Maak voor alle andere pagina’s binnen je menustructuur een categorie aan in WordPress.

Tip: Binnen de categorieën kan je ook een structuur aanbrengen. Ik maak eerst de hoofdcategorieën aan (Bezittingen, huisdier, personen, voertuig) en geef dan voor de onderliggende items aan wat de hoofdcategorie. Je krijgt dan iets van: https://domeinnaam.nl/bezittingen/koffer/. Dit vind ik wel mooi.

Affiliate website op basis van Woocommerce

Hier valt mijn keuze op voor de GPS tracker website. Dit is echter geen onderdeel van de basiscursus. In plaats van de producten uitwerken als Woocommerce product + vergelijker, gaan we voor de cursus de verschillende items van jouw onderwerp uitwerken in blogs. Dit werkt overigens ook prima!

Huiswerkopdracht

Doe onderzoek naar onderwerpen die je in het menu wilt zetten. Ik raad Mangools aan (probeer gratis). Maak daarna een menustructuur en maak de verschillende categorieën alvast aan.

Check het zoekvolume van je zoekwoord hieronder:


Wij schrijven onze teksten en reviews als onafhankelijke partij. Daarbij maken we soms gebruik van affiliate links. Meer hierover lees je in ons advertentiebeleid.