Affiliate marketing wint de afgelopen jaren flink aan populariteit. Steeds vaker komen we affiliate links tegen in bijvoorbeeld beschrijvingen van Instagram posts en Youtube-video’s. Daarnaast is het ook een goed verdienmodel voor websites. Als affiliate promoot je producten van bedrijven en ontvang je hiervoor – als de consument tot aankoop overgaat – een vooraf afgesproken vergoeding. De consument merkt hier helemaal niets van. Voor bedrijven is het een gunstige manier van marketing, omdat zij voor de promotie geen moeite hoeven te doen. In deze affiliate marketing gids lees je alles wat met dit begrip te maken heeft, lees je een uitleg en bekijk je een infographic.
Wat is affiliate marketing: Een verkorte uitleg
Affiliate marketing is het proces van het verdienen van een commissie door de producten van anderen (of bedrijven) te promoten. Je zoekt een product dat je leuk vindt, promoot het bij anderen en verdien een deel van de winst voor elke verkoop die je doet. In de onderstaande infographic zie je een uitleg aan de hand van een voorbeeld.

Meerdere partijen nodig voor affiliate marketing
In affiliate marketing zijn drie partijen betrokken:
- Verkopers en productmakers
- Affiliates en adverteerder
- Consument
Hieronder gaan we dieper in op elke partij.
Verkoper en productmakers
De verkoper, of het nu een solo-ondernemer of een grote onderneming is, is een verkoper, handelaar, productontwikkelaar of detailhandelaar met een product op de markt. Dit product kan van alles zijn. Zo kan de verkoper een digitaal product maken, een fysiek product of een dienst aanbieden. De verkoper hoeft niet actief betrokken te zijn als het gaat om affiliate marketing. Hij of zij kan de adverteerder het werk laten doen door deze een vergoeding te geven over aangebrachte klanten of geverifieerde verkopen.
Affiliate en adverteerders
Ook wel partners, uitgevers en publishers genoemd. In deze groep hebben wij het meeste ervaring opgedaan. Deze groep kan een bedrijf, maar ook een individu zijn en probeert het product van de bovenstaande groep op een aantrekkelijke manier op de markt te brengen. Met andere woorden: De affiliate promoot het product om consumenten ervan te overtuigen dat het waardevol of nuttig voor hen is en overtuigt hen om het product te kopen. Als de consument het product uiteindelijk koopt, ontvangt de affiliate/partner commissie van de verkopende partij.
De consument merkt niets van affiliate marketing
De consument weet vaak niet van de deal tussen de affiliate en verkoper af. Sommige affiliates melden wel duidelijk in hun algemene voorwaarden of andere plek op hun website/blog/sociale media kanalen dat zij inkomsten verkrijgen middels affiliate marketing. Anderen doen dit niet. Hoe dan ook: De consument betaalt niets extra voor producten die gekocht worden via affiliate marketing.
Tactiek voor bedrijven om verkopen te stimuleren
Affiliate marketing is een populaire tactiek om de verkoop te stimuleren. Enkele statistieken op een rij:
- 81% van de merken en 84% van de publishers maken wel eens gebruik van de kracht van affiliate marketing.
- Er is elk jaar een stijging van meer dan 10% in de uitgaven te zien voor affiliate marketing bij bedrijven in de Verenigde Staten.
- In 2018 werden de contentmarketingkosten geraamd op 62% van de traditionele marketingprogramma’s, terwijl ze tegelijkertijd driemaal de leads van traditionele methoden genereerden. In feite kan 16% van alle online bestellingen worden toegeschreven aan de impact van affiliate marketing.
- De interesse in affiliate marketing is de afgelopen jaren geëxplodeerd, zoals je in de onderstaande afbeelding van Google Trends kan zien.

Verschillende manieren van commissies verdienen
In de wereld van affiliate marketing wordt er grofweg onderscheid gemaakt tussen twee manieren van uitbetalen. Als affiliate ontvang je commissies over producten en/of diensten van merken. Sommige mensen vinden dat CPC, CPA en CPV (zie begrippenlijst) hier ook bij horen. Alhoewel dit een prima extra verdienmodel is voor op een (affiliate) website, is deze vorm van commissie uitbetalen geen gebruikelijke vorm binnen affiliate marketing.
Betalingen per verkoop (CPS)
Dit is de standaard binnen affiliate marketing en veruit het meest gebruikt. In deze uitbetalingsstructuur betaalt de handelaar de affiliate een percentage van de verkoopprijs van het product nadat de consument het product heeft gekocht. Voor bedrijven is deze manier van adverteren gunstig, omdat ze pas geld afdragen als een product is verkocht. Affiliates krijgen hierdoor op hun beurt vaak een hoge commissie op producten. Deze vergoedingen liggen veel hoger dan bijvoorbeeld een vergoeding van een klik op een Adsense-advertentie.
Betalingen per lead (CPL)
CPL betekent Cost Per Lead. De affiliate moet de bezoeker overhalen om op de website van de verkopende partij een actie te ondernemen. Deze actie wordt van tevoren gecommuniceerd. Hierbij kun je denken aan:
- Inschrijven voor een nieuwsbrief
- Aanmelden voor een proefperiode
- Abonneren op een nieuwsbrief
- Downloaden van een applicatie of software
Affiliate netwerken en programma’s
Wie wilt gaan starten als verkopende partij of affiliate, komt vaak uit bij de grote affiliatenetwerken. Dit zijn netwerken waar bedrijven zich aanmelden met hun product en affiliates met hun promotieruimte. Het affiliate netwerk koppelt deze twee partijen aan elkaar, verzorgt de facturering, klantenservice en tracking van de links. Bekende netwerken zijn:
- Awin
- Daisycon
- Tradetracker
Daarnaast zijn er ook een hop bekende losse affiliate programma’s in Nederland en België. Dit zijn bedrijven die een eigen affiliate programma hebben en niet aangesloten zijn bij een groot netwerk. Je moet je als affiliate los aanmelden. Voorbeelden zijn:
- Partnerprogramma van Bol.com
- Amazon (via Partnernet)
- Coolblue (via Partnerize)
Huiswerkopdracht
Schrijf in eigen woorden op wat affiliate marketing is. Bekijk de website Triathlon365.nl en bekijk hoe zij binnen de content affiliate marketing inzetten. Het doel is om vertrouwd te raken met het begrip en het te herkennen.