Een permalinkstructuur in WordPress is de manier waarop de URL’s van je berichten en pagina’s worden opgebouwd en weergegeven op je website. Het is een belangrijk onderdeel van de zoekmachineoptimalisatie (SEO) van je website omdat het helpt om je inhoud gemakkelijker vindbaar te maken voor zoekmachines en gebruikers. Wat het is en hoe je dit aan kan passen lees je in dit artikel van de kennisbank,
Standaardstructuur (vaak) niet goed
Standaard gebruikt WordPress een permalink structuur waarbij de URL’s van berichten en pagina’s bestaan uit een uniek nummer, gevolgd door de titel van het bericht of de pagina. Dit kan er bijvoorbeeld zo uitzien: http://voorbeeldwebsite.nl/?p=123. Dit is echter niet de meest gebruiksvriendelijke of SEO-vriendelijke structuur. In sommige gevallen is dit de berichtdatum, bijvoorbeeld http://voorbeeldwebsite.nl/2023/02/18/voorbeeld-bericht/.
De juiste structuur voor SEO en de bezoeker
Gelukkig biedt WordPress de mogelijkheid om de permalink structuur aan te passen. Je kunt bijvoorbeeld de structuur zo instellen dat de titel van het bericht of de pagina wordt weergegeven in de URL in plaats van het nummer. Dit kan er bijvoorbeeld zo uitzien: http://voorbeeldwebsite.com/voorbeeld-bericht/. Dit maakt het gemakkelijker voor zoekmachines en gebruikers om te begrijpen waar de inhoud van je pagina over gaat en kan helpen om je website beter te laten ranken in zoekresultaten.
Hoe pas je het aan?
Om de permalink structuur in WordPress aan te passen, ga je naar de het dashboard van de website. Je zoekt dan naar “instellingen” in het menu. Daarna klik je op ‘Permalinks’. Hier kun je een van de voorgestelde permalink structuren selecteren of een aangepaste structuur maken die het beste past bij de inhoud en het doel van je website. Ik raad zelf aan om http://voorbeeldwebsite.com/voorbeeld-bericht te doen.