Zoekwoordanalyse van het zoekwoord GPS trackers: stappenplan

Zoekwoordanalyse van GPS trackers

Dit artikel is onderdeel van deze gratis cursus affiliate marketing, waar je stap voor stap leert hoe je een affiliatewebsite maakt.

In de eerste blog in deze serie heb je kunnen lezen hoe ik een nieuwe niche vind voor een affiliate website. Ik heb daar meerdere passies en problemen waar ik tegenaanloop geformuleerd. Hier zijn weer producten uit voort gekomen. Eén van de problemen is het jachtinstinct van onze hond, een prachtige galgo uit Spanje. We houden hem op veel plekken vast, maar hij vindt het ook heerlijk om los te kunnen rennen op bijvoorbeeld het strand. Hij heeft echter wel jachtinstinct en reageert vooral op konijnen. Aangezien we hem toch het vertrouwen willen geven om los te lopen, hebben we hem een GPS tracker om gedaan. Een mooie oplossing voor het probleem dus. Ik ga in dit artikel onderzoeken middels zoekwoordanalyse of het de moeite waard is om over dit product een mooie affiliate website te maken.

Stap 1: Ga naar de website

Eerder heb ik al het keyword wandelschoenen bekeken. Een keyword dat net niet voldoet aan al mijn eisen voor een nieuwe website. Ik ga dus verder kijken naar een ander keyword. In dit geval GPS tracker.

Onze favoriete SEO-tool
Mangools SEO

Mangools

Zoekwoordenonderzoek

Rank tracking

SERP analyse

Backlink analyse

SEO metrics bekijken

Ga naar Mangools.com, log in en ga naar Keyword research. Dit zie je op de onderstaande afbeelding. Zoals je ziet hebben wij 500 keyword lookups per dag in ons abonnement zitten. We kunnen dus elke dag de gegevens van 500 zoekwoorden opzoeken. Dit is voor ons méér dan voldoende. Voor de meeste mensen voldoet een minder groot abonnement ook zeker.

Stap 2: Vul de juiste gegevens in

In het Dashboard van Mangools zie je allerlei opties. In dit geval gaan we de Keyword Research gebruiken. Ik wil namelijk onderzoeken of het keyword GPS tracker voldoende zoekvolume heeft. Bij deze stap heb ik veel mensen in het verleden een grote fout zien maken. Je moet namelijk de taal op  Dutch zetten en de locatie op Netherlands. Anders krijg je het zoekvolume wereldwijd gecombineerd. Hier heb je niets aan bij je keywordonderzoek! Stel alles in zoals op de onderstaande afbeelding.

Zoekvolume checken in mangools stappenplan

Stap 3: Zoekvolume raadplegen

Het zoekvolume komt nu tevoorschijn. Bovenaan zie ik mijn keyword staan. Ik word hier al een stuk gelukkiger van. Ik zie dat er per maand gemiddeld 23.800 keer gezocht wordt naar dit zoekwoord en dat het nog steeds mogelijk is om er op te ranken. De Keyword Difficulty is namelijk 24. Daarnaast zie ik ook een aantal relevante termen met een mooi zoekvolume. Deze zijn mooi voor de bijvangst op de website. Bijvoorbeeld GPS logger, auto tracker, Mini GPS tracker en Onntrack. Ik kan een stap verder.

Keyword zoekwoordonderzoek doen
Tip: Op de plekken waar nog een vergrootglas staat wordt nog geen keyword difficulty getoond. Hier kan je wel op klikken, dan krijg je dit te zien. Dit telt wel als 1 search in je abonnement voor de dag.

Stap 4: Trend analyseren

Om er zeker van te zijn dat het zoekvolume niet gebaseerd is op één korte trend, is het handig om de trend even te analyseren. Deze staat in het dashboard van Mangools aan de rechterkant (op mobiel tegen de onderkant van de pagina). Hier zie ik dat GPS tracker een stabiel zoekvolume heeft. In de zomermaanden lijkt het meer trending geweest te zijn. Na kort onderzoek via Google lees ik dat dit komt omdat er in de zomer veel koffers kwijtraakten op luchthavens. Deze trend geeft wel meer zoekvolume in deze maanden, waardoor het gemiddelde omhoog gaat. Toch is het niet iets waar ik me zorgen over maak. De rest van het jaar is er ook nog voldoende zoekvolume op het woord.

Stap 5: Autocomplete keyword

(optioneel) Deze optie gebruik ik soms tijdens mijn zoekwoordenonderzoek. Het is handig om te kijken of er nog relevante zoekwoorden zijn die misschien meer zoekvolume hebben. In dit geval blijkt het niet zo te zijn. Het belangrijkste zoekwoord is nog steeds gewoon “GPS tracker”. Daarnaast zit er ook wel een leuk zoekvolume op “GPS tracker auto” en GPS tracker fiets”. Ik ga deze optie sowieso gebruiken als ik eventueel de content ga bedenken voor de website.

Stap 6: Beoordelen of het een goed keyword is

Om te beoordelen of het een goed keyword is om mee aan de slag te gaan, beoordeel ik de gegevens op zeven punten. Een soort checklist dus:

Checklist-zoekanalyse

Goed om te weten: Ik ben soms wel iets losser met het zoekvolume als de Keyword Difficulty erg laag is (<10). Dan zou ik ook een zoekvolume van 2500+ zeker overwegen.

Ik zie dat dit keyword op alle punten een vinkje krijgt. Met alle keywords die ik bij Autocomplete heb gezien kan ik met gemak 100 blogartikelen schrijven. Ook is het een onderwerp wat bij me past. Er is nog nauwelijks concurrentie op affiliate-gebied. Het zoekvolume overtreft ook ruimschoots mijn verwachting. Ik kan dus mijn plan doorzetten en van mijn jachtinstinct bij mijn hond (probleem) naar oplossing (GPS tracker voor de zekerheid dragen als hij losschiet of wegrent).

Huiswerkopdracht

Maak van een van de zoekwoorden uit de huiswerkopdracht van de les Een niche vinden een uitgebreide zoekwoordanalyse, zoals hierboven. Vul op het einde de checklist in. Voldoet deze niche aan alle voorwaarden? Zo ja: dan kan je een stap verder met deze niche en kan je gaan kijken of deze niche ook financieel aantrekkelijk is in een volgende les. Het zou kunnen dat je nu zelfs twee zoekwoorden hebt die geschikt zijn. Heb je er nog geen één? Herhaal dan de stappen uit deze les totdat je een geschikt keyword hebt. Lukt het dan nog niet? Ga dan terug naar de lijst met 5 problemen en 5 hobby’s/passies. Maak deze eventueel opnieuw.

(optioneel) Je kan ook voor de zekerheid de 7 vragen uit het hoofdstuk Zoekwoordanalyse er bij pakken en beantwoorden voor het keyword.

Check het zoekvolume van je zoekwoord hieronder:


Wij schrijven onze teksten en reviews als onafhankelijke partij. Daarbij maken we soms gebruik van affiliate links. Meer hierover lees je in ons advertentiebeleid.