Zoekintentie is een belangrijk concept in de zoekmachine optimalisatie en zoekmachine marketing. Het beschrijft de motivatie achter een zoekopdracht die een gebruiker uitvoert op een zoekmachine zoals Google. Het is van groot belang voor mensen die geld willen verdienen met een website. Waarom moet de bezoeker op de website komen? Het begrijpen van de zoekintentie achter zoekopdrachten kan helpen bij het verbeteren van de vindbaarheid van een website en het verhogen van de conversie. Wij gebruiken het voor ons bedrijf tijdens de brainstorm voor een nieuwe website en voor het schrijven van de content voor onze huidige websites.
Vier hoofdtypen
Er zijn vier hoofdtypen zoekintentie: Navigationeel, Informatief, Commercieel en Transactioneel. Elk van deze typen beschrijft een andere motivatie achter een zoekopdracht en vereist een andere aanpak in zoekmachine optimalisatie en marketing.
Navigationeel
Gebruikers willen een specifieke pagina vinden. Zij hebben een specifiek doel en weten precies waar ze naar zoeken. Ze weten dus eigenlijk al wat voor informatie ze willen lezen. Voorbeelden van navigationele zoekintentie kunnen zijn:
- “Universiteit van Amsterdam contact”
- “ABN AMRO inloggen”
- “Openingstijden van het Rijksmuseum?”
- “Inloggen mijn overheid”
- “downloadpagina laatste versie van Adobe.”
Informatief
Gebruikers willen meer informatie over iets vinden. Zij zijn op zoek naar kennis en informatie en willen meer begrijpen over een specifiek onderwerp. Voorbeelden van een informatieve zoekintentie kunnen zijn:
- “Wat is de definitie van kunstmatige intelligentie?”
- “Hoe werkt de afbeeldingsherkenning in de nieuwste smartphones?”
- “Wat zijn de verschillende soorten diëten die bestaan?”
- “Welke factoren beïnvloeden de aardbevingen in Nederland?”
- “Uitleg blockchain en de impact op de financiële sector.”
Goed om te weten: Als affiliate marketeer zal je niet het meeste geld verdienen met de eerste twee zoekintenties. De komende twee zoekintenties zijn dan interessanter.

Commercieel
Gebruikers willen onderzoek doen voordat ze een aankoopbeslissing nemenZij zijn op zoek naar producten en diensten en willen de beste opties vergelijken voordat ze een aankoop doen. Ik zie dit zelf als een combinatie tussen informatief en commercieel. Voorbeelden van zoekwoorden die mensen in Google en andere zoekmachines typen zijn:
- “Welke laptops zijn geschikt voor video-editing?”
- “Welke bedrijven bieden de beste zakelijke energie-oplossingen aan?”
- “Sony A7III review”
- “Verzekeringen vergelijken voor ZZP’ers
- “Beste smartphone voor fotografie”
Transactioneel
Gebruikers willen een specifieke actie uitvoeren, meestal een aankoop. Zij hebben het besluit al genomen en willen nu de aankoop doen.
- “Sony A7III camera kopen.”
- “Tafel reserveren Grieks restaurant Amsterdam”
- “IPhone 7 kopen”
- “Wielrenfiets kopen”
- “Spotify abonnement afsluiten”
Op welke zoekintentie ga je proberen te ranken?
Dit is een lastige vraag. Het hangt ook heel erg af van de soort website en de manier waarop je geld wilt verdienen met de website. Een website over bijvoorbeeld recepten met sperziebonen zal vrij veel verkeer krijgen, maar weinig mensen die daadwerkelijk een product kopen. Je zal hier aan de slag gaan met advertenties van advertentienetwerken zoals Google Adsense of een algemene bol.com banner. Een commerciële intentie, zoals “Beste wandelschoen 2023” is wel weer meer geschikt voor een affiliate-website. Je informeert hier de bezoeker, maar geeft ook aan waar hij of zij de wandelschoen kan kopen. Je maakt van iemand met een commerciële zoekintentie een bezoeker die een transactie doet. Een transactionele zoekintentie is handig voor vergelijkingswebsites. Hier kan je vaak ook met affiliate marketing de bezoeker verleiden tot een aankoop.
Veelgestelde vragen en antwoorden
Wat is zoekintentie en waarom is het belangrijk?
Zoekintentie is de motivatie achter een zoekopdracht die een gebruiker uitvoert op een zoekmachine zoals Google. Het is belangrijk omdat het inzicht geeft in de verwachtingen en behoeften van de gebruiker en daarom helpt bij het afstemmen van content en website op deze verwachtingen en behoeften. Hierdoor kan de vindbaarheid van een website verbeterd worden en de conversie verhoogd.
Hoe bepaal je de zoekintentie achter een zoekopdracht?
Er zijn verschillende manieren om de zoekintentie achter een zoekopdracht te bepalen, zoals het analyseren van zoekwoorden en zinnen, het bestuderen van zoekresultaten en de context waarin de zoekopdracht wordt uitgevoerd. Het is belangrijk om te weten dat zoekintentie niet altijd expliciet aangegeven wordt en soms opgesloten zit in de nuances van zoekopdrachten.
Hoe kun je de zoekintentie toepassen in zoekmachine optimalisatie en marketing?
Door de zoekintentie achter zoekopdrachten te begrijpen, kun je content en website afstemmen op de verwachtingen en behoeften van de gebruiker. Hierdoor verhoog je de kans op een hogere ranking in zoekresultaten en een hogere conversie. Zoekmachine optimalisatie en marketing vereisen daarom een diepgaande kennis van zoekintentie en het vermogen om deze toe te passen binnen een zoekmachine marketing-strategie.