Je schrijft de teksten op een website natuurlijk in eerste instantie voor de bezoeker. Veel mensen vergeten echter dat je ook gevonden wilt worden in de zoekmachine. Aangezien Google wereldwijd meer dan 90% marktaandeel (bron) heeft, is het logisch dat we ons voornamelijk op deze zoekmachine richten. Hoewel Bing met meer dan 2% marktaandeel het ook niet slecht doet én dankzij ChatGPT en OpenAI in opkomst is, kiezen we voor nu om alle nodige informatie door te geven aan Google. Dit kan dankzij een handige plugin genaamd: Site Kit by Google. Deze plugin is door Google zelf gemaakt. Voor mij een reden om deze dan ook echt te gebruiken op een website! In dit artikel lees je over deze plugin, hoe je Site Kit installeert en waarom dit belangrijk is.
Wat is Site Kit by Google?
Site Kit van Google is een lichtgewicht plugin (je website wordt dus niet vertraagd) waarmee je Google Analytics, Google Search Console, Google Adsense en Google PageSpeed Insights kan integreren op je website. Erg handig dat je dit vanuit één plugin kan doen. De plugin is speciaal door Google zelf gemaakt voor WordPress websites. In het dashboard van de plugin kun je in één oogopslag de belangrijkste gegevens bekijken van Analytics, Search Console, Adsense en PageSpeed. Hieronder bekijk ik de diverse onderdelen en integraties aan de hand van voorbeelden.
Google Analytics
Google Analytics is een gratis online tool die je helpt om inzicht te krijgen in het gedrag van bezoekers op hun website. Deze tool verzamelt en analyseert gegevens zoals het aantal bezoekers, de tijd die ze op de website doorbrengen, de pagina’s die ze bekijken en nog veel meer.
Voorbeeld: Stel je voor dat je een affiliate website hebt waar je over hondenmanden schrijft. Met Google Analytics kun je zien welke blogs het meest bekeken en waar de bezoeker lang op blijft hangen. Je ziet ook waar je bezoekers vandaan komen (geografisch en via welke bronnen, zoals zoekmachines of social media) en welke pagina’s ze daarvoor bezocht hebben. Op basis van deze gegevens kun je jouw website optimaliseren.

Google Search Console
Deze dienst stond voorheen bekend als Google Webmaster Tools. Dit is een gratis dienst van Google die website-eigenaren helpt om hun website te monitoren, onderhouden en optimaliseren voor zoekmachines. De tool geeft inzicht in de prestaties van de website in de zoekmachine van Google. Je geeft hier een sitemap door, zodat Google op de hoogte blijft van veranderingen op je website. Ook belangrijk: Search Console geeft ook meldingen als er problemen op je website zijn die de zichtbaarheid in zoekresultaten kunnen beïnvloeden.
Voorbeeld: Je hebt je hondenmanden-website aangemeld bij Search Console. Met Google Search Console kun je zien op welke zoekwoorden je website scoort, welke pagina’s het meest worden weergegeven in de zoekresultaten en welke links naar je website verwijzen. Als er technische problemen zijn, zoals crawl- of indexeerfouten, zal Google Search Console je daar ook op wijzen. Deze informatie helpt je om je website te verbeteren en beter te scoren in zoekmachines.

Google Adsense
Dit is het bekende advertentieprogramma van Google waarmee je advertenties van derden op jouw website kan weergeven. Je verdient dan geld door advertentieruimte op je website beschikbaar te stellen. Google regelt de selectie en plaatsing van advertenties, en je krijgt een deel van de inkomsten die door deze advertenties worden gegenereerd.
Voorbeeld: Je vind dat jouw hondenmandenwebsite te weinig verdient. Je besluit om (onverstandig, zie kader hieronder) om Adsense advertenties te weergeven op je website. Adsense geeft nu op meerdere plekken advertenties weer op je website. Dit zijn soms gerichte advertenties die op het zoekgedrag van de bezoeker worden afgestemd, soms algemene ads en een andere keer advertenties die passen bij je website. Je krijgt per klik op een advertentie geld. Bijvoorbeeld €0,02 per klik op de ene advertentie of zelfs €0.24 op een duurdere advertentie. Gemiddeld kan je uitgaan van 1 a 2 cent.

Onverstandig: Adsense geeft dan ook reclames over hondenmanden op je website. Je krijgt dan bijvoorbeeld €0,01 per klik op de advertentie, terwijl als iemand een hondenmand via jouw affiliate link koopt, je misschien wel 15 euro commissie krijgt. We gaan Adsense dan ook niet gebruiken op een affiliate website.
PageSpeed
PageSpeed Insights is een onderdeel van de Site Kit WordPress-plugin die helpt bij het analyseren en verbeteren van de laadsnelheid en prestaties van je website. Je ziet altijd hoe de website presteert op het gebied van snelheid. Dit heeft een aantal voordelen. Een snellere website zorgt ervoor dat bezoekers langer op je site blijven en een betere gebruikerservaring hebben. Dit kan ook helpen bij het verbeteren van de positie van je website in zoekmachines, zoals Google.
Installeren van deze plugin: stappenplan
Je kan deze plugin gewoon via je website installeren. Dit doe je op de volgende manier:
- Log in op het WordPress dashboard via jouwdomeinnaam.nl/wp-admin
- Ga naar Plugins>nieuwe toevoegen
- Zoek in de zoekbalk rechts naar Site Kit
- Kies voor de plugin met de naam “Site Kit by Google – Analytics, Search Console, AdSense, Speed”, zoals je in de onderstaande afbeelding kan zien
- Druk op installeren en vervolgens activeren

Verschillende integraties doen met Site Kit
Na het installeren kun je de website op verschillende manieren gaan koppelen aan diensten van Google. Ik neem je stap-voor-stap mee met de integratie van de diverse diensten.
Vooraf: Maak voordat je begint een @gmail account aan. Hiermee koppel je alles eenvoudig aan elkaar. Je leest hier hoe je dat kan doen. Heb je al een gmail die je wil gebruiken? Ga dan verder met het stappenplan!
Setup doorlopen
Je krijgt na het installeren en activeren een melding op je dashboard met daarin een button Start setup. Druk op deze button. Verschijnt dit niet? Ga dan in het zijmenu van het dashboard naar Site Kit toe en start de setup vanaf daar. In het eerste scherm (Set up Site Kit) vink je Connect Google Analytics as part of your setup aan en drukt op Sign in with Google.

Toegang geven aan SiteKit
Na het inloggen moet je Google toestemming geven voor een aantal zaken. Standaard zijn de eerste drie vinkjes ingeschakeld en nodig. Deze kan je ook niet uitvinken. Vink daarnaast de laatste die vakjes ook aan, zodat je alle toestemmingen geeft. Je wil namelijk in het dashboard van de Site Kit plugin straks alles kunnen inzien. Druk daarna op Doorgaan.

Verifiëren
Je gaat nu aan Google doorgeven dat de website echt van jou is. Dit doe je door op de Verify button te klikken. Er wordt daarna automatisch een code toegevoegd aan je website.

Metrics bekijken in het dashboard
We hebben zojuist niet voor niets toestemming gegeven om alle gegevens uit ons account te halen. Je wil natuurlijk al deze metrics kunnen inzien in het dashboard van de plugin op je website. Geef toestemming door op de Allow knop te drukken.

Search console
Search Console heette vroeger Webmaster Tools. Het is erg belangrijk om de integratie met je affiliate website te maken met deze dienst. Je geeft hier o.a. de sitemap door, die je in het hoofdstuk Rank Math SEO review hebt gemaakt. Druk op de button met Set up.

Google Analytics aanmelden
De laatste stap van de Site Kit plugin set up is het aanmelden voor Google Analytics. De plugin zal nu een code plaatsen op je website, waardoor je o.a. het verkeer op je website kan analyseren. Deze gegevens zijn voor een affiliate website natuurlijk heel erg belangrijk. Je wil weten hoeveel bezoekers je hebt, waar ze vandaan komen, wat ze op je website doen en welke pagina’s ze bezoeken. Deze informatie is cruciaal voor het opzetten en beheren van de website. Je drukt op de Next knop om dit in te stellen.

Je wordt nu teruggeleid naar het dashboard van je website. Klik op het lege vlak achter Account en geef daar aan dat je een nieuw account wilt opzetten. De gegevens worden nu automatisch voor je ingevuld. Er wordt nu een Google Analytics 4 en Universal Analytics property aangemaakt. Erg fijn, want de Analytics is vanaf half 2023 de standaard. Druk op Create Account.

Toegangsrechten voor Analytics geven
Na het – opnieuw – inloggen in je Google account, moet je ook voor deze dienst een aantal dingen aanvinken. Je hebt eerder al een aantal toestemmingen gegeven, dus deze worden niet opnieuw gevraagd. Vink de andere vakjes wel aan, zoals in de onderstaande afbeelding. Druk vervolgens op Doorgaan.

Goed om te weten: Je krijgt ondertussen allemaal mailtjes met beveiligingsmeldingen van Google. Dit klopt en kan je gewoon negeren.
Geef akkoord
Je krijgt nu de Terms of Service te zien. Lees deze eventueel door (wie doet dit?), vink aan dat je akkoord gaat en druk op de knop Ik ga akkoord. Druk vervolgens Go to my Dashboard om de setup te voltooien. Het duurt nu tot 48 uur voordat je de eerste gegevens ziet in het dashboard. In het vervolg worden wel alle belangrijke zaken bijgehouden door de plugin, zoals veranderingen op je website en de bezoekersstroom die je ontvangt!

Huiswerkopdracht
Installeer SiteKit by Googleen doorloop de set-up. Je meld je dus aan bij Analytics en Search Console. Adsense gaan we niet gebruiken, dus deze hoef je niet aan te melden.