Financiële analyse maken van een zoekwoord voor affiliate marketing

Financiële analyse affiliate zoekwoord

Dit artikel is onderdeel van deze gratis cursus affiliate marketing, waar je stap voor stap leert hoe je een affiliatewebsite maakt.

In het vorige hoofdstuk heb je uitgebreid zoekwoordonderzoek gedaan naar één of meerdere zoekwoorden die je hebt bedacht. Daar is een keyword uitgekomen die aan alle eisen van de checklist voldoet. Je weet nu dat er voldoende zoekvolume op het woord zit, dat het geen hele korte trend is, dat er niet al te veel concurrentie is en dat je er nog redelijk makkelijk op kan ranken. Nu is het belangrijk om naar het financiële plaatje te kijken. Ik doe dit aan de hand van mijn gevonden keyword: GPS trackers. In dit onderdeel kijken we naar het vinden van geschikte affiliate-partners en of je veel volume moet draaien of dat je aan een paar sales voldoende hebt.

Het belang van een goede winstgevende niche

Je zet waarschijnlijk een website op met als hoofddoel geld verdienen. Daarnaast vind je het misschien ook wel leuk om mensen te informeren en om iets nieuws te leren. Het is belangrijk om te zorgen dat de website financieel winstgevend is. Dit betekent dat je meer inkomsten genereert dan uitgaven. Als je verlies maakt, betekent dit dat je geld uitgeeft zonder iets terug te krijgen en dat is niet de bedoeling van een affiliate website.

De financiële analyse van mijn zoekwoord

Hieronder zie je een voorbeeld van de analyse die ik zelf heb gemaakt voor mijn zoekwoord. Ik leer zelf altijd het beste aan de hand van echte voorbeelden, vandaar dat ik voor deze affiliate marketing cursus ook stap-voor-stap met een eigen voorbeeld mee doe.

Zoekvolume van de keywords

De eerste stap van de analyse heb ik al voltooid. Dat is het kijken naar het zoekvolume van het belangrijkste keyword. Voor deze analyse gaan we nog iets meer de breedte en diepte in. Ik ga kijken naar relevante zoekwoorden en het zoekvolume van deze woorden. Ook dit doe ik weer in de tools van Mangools.

Onze favoriete SEO-tool
Mangools SEO

Mangools

Zoekwoordenonderzoek

Rank tracking

SERP analyse

Backlink analyse

SEO metrics bekijken

Stap 1: Keyword research herhalen

Ik herhaal de stap uit een eerder hoofdstuk van deze cursus. Ik ga naar de Keyword Checker Tool van Mangools en vul daar mijn belangrijkste keyword in: GPS Tracker. Hier is het weer belangrijk dat je de locatie op Netherlands zet en de taal op Dutch. Ik wil immers de resultaten weten van de Nederlandse zoekmachine. Ik druk één keer op Search in overzicht (zie onderstaande afbeelding) om de zoekwoorden op basis van maandelijks zoekvolume te sorteren.

Financiële analyse

Ik exporteer alle keywords naar een Excel document (Dit hoef jij niet per se te doen. Je kan het ook online in de tool zelf bekijken).

Tip: Soms komt het voor – in vrijwel elke SEO keyword tool – dat er een vreemd resultaat tevoorschijn komt. Hoe dit precies komt weet ik niet, maar ik weet wel hoe je dit kan herkennen. Zo zie je in de bovenstaande afbeelding het keyword “GPS volgsysteem webfleet solutions” staan. Bij trends heeft dit één piek en daarna is het nooit meer gezocht. Je ziet zo meteen dat het een gek keyword is waar nu niet meer op gezocht wordt. Het lijkt wel alsof er heel veel spam-searches zijn gedaan in de maand met dit keyword.

Stap 2: Gevonden keywords met zoekvolume erbij

De volgende keywords met zoekvolume vind ik interessant om te bewaren:

(zoekwoord) – (zoekvolume)

  • GPS tracker – 23.800
  • Gpstracker auto – 3200
  • Gps tracker fiets 2400
  • One2track horloges – 1200
  • Onntrack – 1100
  • Mini gps tracker – 1000
  • Invoxia gps tracker – 890
  • Auto tracker – 730
  • Tractivegps – 650
  • Ffiets tracker – 600
  • Gps tracker personen – 600
  • Locatie tracker
  • 390
  • Beste gps tracker – 370

Stap 3: Autocomplete het zoekwoord

In Mangools heb je de optie om het zoekwoord aan te vullen. In mijn geval gaat het om GPS tracker. De tool zoekt dan relevante keywords voor achter dit zoekwoord, met daarbij natuurlijk weer het zoekvolume. Er komen nog wat extra keywords uit die interessant zijn, zoals:

(zoekwoord) – (zoekvolume)

  • GPS tracker koffer – 4700
  • GPS tracker kat – 3500
  • GPS tracker auto – 3300
  • GPS tracker kind – 2700
  • GPS tracker fiets – 2400
  • GPS tracker hond – 1900
  • GPS tracker zonder abonnement – 730
  • GPS tracker klein – 480

Ik heb hier een lijst gemaakt van alle keywords die voor mij interessant kunnen zijn binnen de niche waar ik dingen kan verkopen. Zoekwoorden zoals “wat is GPS” en “Wat is een GPS tracker” neem ik dan niet mee. Ik neem echt de zoekintenties mee waar mensen iets willen kopen of informatie over het kopen willen.

Stap 4: Wat voor soort product: Volume of hoge orderwaarde

De uitleg van Volume vs. Hoge orderwaarde heb ik al gegeven in dit artikel. Voor deze stap bekijk ik de gemiddelde waarde van het artikel en het zoekvolume. Een GPS tracker kost gemiddeld €60,00. De goedkoopste trackers worden vooral gebruikt voor in de koffer. De duurdere trackers (richting de €150,00) worden gebruikt bij auto’s en andere voertuigen. Het zoekvolume voor de goedkopere trackers is hoger. Het is dus een product waar ik veel volume van moet draaien (veel mensen doorverwijzen) om er leuk geld mee te verdienen. Gezien het zoekvolume (meer dan 20.000 per maand), is dat geen enkel probleem.

Snel voorbeeld: Op een cruisereis die een jaar lang duurt ontvang je een veel hogere commissie dan van een losse GPS tracker. Je zal er echter niet zoveel van verkopen als van een GPS tracker. Voor GPS trackers moet je er wel véél meer mensen doorverwijzen en commissie ontvangen om dezelfde waarde als één order van een cruisereis te halen.

Stap 5: Commissies en affiliate-partners

Op dit punt ga je kijken hoeveel commissie je krijgt over het product als je een klant hebt doorverwezen. Ook kijk je naar geschikte partners waar je mee samen kan werken. Je hoeft natuurlijk zelf niet alle commissiepercentages voor álle affiliateprogramma’s te raadplegen. Bekijk twee of drie partijen en neem daar het gemiddelde van. Kijk o.a. op Tradetracker, Awin en Daisycon (en meld je hier aan!). Echter voor de meeste affiliate websites raden wij aan om een product of niche te kiezen die verkocht wordt op bol.com, Coolblue en/of Amazon. De commissiepercentages zijn hier als volgt voor de GPS tracker (mijn voorbeeld).

Het huidige commissiemodel van bol.com. Bron: https://affiliate.bol.com/nl/handleiding/commissiemodel-affiliate-programma
  • Bol.com 2,5% over het bruto bedrag (incl. BTW) (bekijk de commissieschaal hier)
  • Coolblue: 5% over het netto bedrag (excl. BTW) (voor alle producten)
  • Amazon: 10% over het netto bedrag (excl. BTW) (elektronica)

Als ik dan de gemiddelde orderwaarde neem van een GPS tracker, krijg ik de volgende commissies:

  • Bol.com: €1,50 per tracker
  • Coolblue: €2,37 per tracker
  • Amazon: €4,74 per tracker

Hier is nog niet de bijvangst bij gerekend (zie uitleg hieronder). Gezien het hoge zoekvolume.

Goed om te weten: Het voordeel van het bol.com partnerprogramma is dat er veel bijvangst is. De consument besteld vaak nog artikelen extra bij één sale. Je krijgt hier ook gewoon commissie over die past bij de commissieschaal. Koopt de klant een GPS tracker van 10 euro, maar ook een wasmachine? Dan krijg je van beiden commissie.

Stap 6: Een extra berekening

Deze berekening hoef je niet direct zo uitgebreid jezelf te maken, omdat dit misschien wat te ver gaat. Ik vind het wel leuk om jullie dit ook mee te geven. Je mag zelf ook een schatting maken! Uit recent onderzoek (bron) is gebleken dat het nummer één resultaat in Google 34% van al het organische verkeer krijgt. In het geval van GPS tracker is dat per maand 8092 bezoekers (23.800 x 0,34). Dit is alleen van het keywords GPS tracker en niet van alle andere keywords die ik heb uitgezocht.

Op een goede affiliate-website klikt grofweg 17% op een link naar een webshop (grofweg genomen, per niche verschillend). Dat zijn dus 1376 bezoekers. De conversie bij o.a. bol.com ligt ongeveer op 7% (zoveel mensen kopen ook daadwerkelijk iets nadat ze via een affiliate-website hebben doorgeklikt naar bol.com). Dan kom je dus uit op minimaal 96 sales per maand als je op één rankt.  Dat tikt lekker aan op één zoekwoord dus!

Stap 5: Bepalen of de niche geschikt is

Je hebt eerder al bepaalt of het zoekvolume in orde is. Nu is het aan jou om te bepalen of jij de niche financieel aantrekkelijk genoeg vind om mee door te gaan. Belangrijk is om alle stappen af te gaan en de volgende vragen te beantwoorden:

  • Is het zoekvolume van interessante zoekwoorden minimaal 10.000 of meer per maand?
  • Is de Keyword Difficulty van 5 van deze zoekwoorden 25 of lager?
  • Zijn er minimaal 2 echt geschikte affiliate partners?  (bijv. bol.com / Coolblue)
  • Als je op één in de zoekmachine staat (eerste pagina bovenaan) ben jij dan tevreden met de eventuele verdiensten?

Uitzondering: Is het zoekvolume laag, de keyword difficulty laag, maar zijn de commissies wel heel hoog? Dan hoef je minder volume te draaien om geld te verdienen!

Kun je alle vragen met JA beantwoorden, dan zou het – financieel gezien – zeker een geschikte niche kunnen zijn. Twijfel je? Laat onder dit bericht gerust een reactie achter. Je hoeft niet de niche te verklappen als je dat niet wilt, maar je kan wel een algemene beschrijving geven (zoals zoekvolume, aantal partners, volume of hoge orderwaarde).

Huiswerkopdracht

Je zag het waarschijnlijk al aankomen: maak een financiële analyse voor jouw gekozen zoekwoord. Kun je bij stap 5 alle vragen met “Ja” beantwoorden, dan kun je verder met de cursus. Anders zou je toch het beste met de zoekwoordanalyse verder kunnen gaan of kunnen brainstormen voor een nieuw zoekwoord. Het is erg belangrijk de juiste niche te kiezen!

Check het zoekvolume van je zoekwoord hieronder:


Wij schrijven onze teksten en reviews als onafhankelijke partij. Daarbij maken we soms gebruik van affiliate links. Meer hierover lees je in ons advertentiebeleid.